Naamsbekendheid of keiharde knaken?

Een bos bloemen of een kadobon in plaats van een honorarium. Een bekende situatie voor veel kunstenaars en creatieven. Ik schreef er al over in mijn vorige artikel.

Toch kunnen er goede redenen zijn om voor niets (of voor weinig) op te treden. Promotie, naamsbekendheid, ervaring. Veel organisatoren zijn zich daar goed van bewust. Ze roepen dan al snel “Er is geen budget, maar het is goed voor je naamsbekendheid.” Helaas blijkt dat maar al te vaak een loze kreet. Zo’n gratis klus levert je uiteindelijk niks op.

Hoe kun je dat nou voorkomen? Hoe bepaal je wanneer het zinvol is om iets voor niets te doen? En wanneer kun je beter bedanken?

Het helpt je om heel duidelijk te hebben wat je reden is om een bepaalde klus aan te nemen. Er zijn vijf redenen om een opdracht te doen:

  1. Geld
  2. Netwerk / interessante contacten op doen
  3. Promotie / naamsbekendheid
  4. Ervaring / iets nieuws leren
  5. Plezier / goed gevoel

Het is natuurlijk geweldig als een klus aan elk van deze punten bijdraagt. Maar dat hoeft niet altijd. Er is niks mis mee om die ene opdracht te doen omdat het lekker betaalt. Of om “ja” te zeggen tegen iets waarvan je veel kunt leren. Of om toch onder je normale prijs op dat ene festival te spelen omdat het gewoon supergaaf is om te doen.

Als je voor jezelf helder hebt wat jouw redenen zijn om een opdracht aan te nemen, kun je makkelijker beslissen of je ergens ‘ja’ of ‘nee’ tegen moet zeggen. Bovendien ervaar je minder frustratie als je toch eens iets doet dat minder goed betaalt. Je kunt immers prima aan jezelf uitleggen waarom je dat doet.

Daarnaast kun je, door helderheid te scheppen in je eigen motivatie, makkelijker concreet maken wat je ergens uit wilt halen. En daar vervolgens heldere afspraken over maken.

Stel dat je tegen een gereduceerde prijs een flyer ontwerpt voor een maatschappelijke instelling omdat je weet dat zij een groot netwerk hebben. Dan kun je vragen bij wie ze jou kunnen introduceren en op welke manier ze dat gaan doen.

Of als je optreedt op een festival met een klein budget om naamsbekendheid te creëren kun je afspraken maken over de mogelijkheid om via hun website en sociale media je nieuwe album te promoten.

Uiteindelijk is ook een opdracht die je gratis of voor een lagere prijs uitvoert een zakelijke deal. Jij geeft iets en daar wil je iets voor terug. Wat dat precies is kan verschillen. Uiteindelijk gaat het erom dat jullie beiden tevreden zijn met wat je hebt gekregen.

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! Wanneer deed je iets dat minder goed betaalde en wat heeft het je uiteindelijk opgeleverd? Je reactie is welkom onder dit artikel.

 

P.S. Denk je nu “Leuk verhaal, Maaike, maar ik heb toch ook geld nodig.” Geen nood! Op 9 april geef ik een gratis telefonische training waarin ik je 7 manieren leer op nog deze maand aan een nieuwe opdracht te komen. Meer informatie vind je hier.

5 gedachten over “Naamsbekendheid of keiharde knaken?

  1. Leon - Geplaatst op

    Als men vraagt of je gratis of bijna gratis wilt werken zou ik zeggen,prima,als er op uw loonstrookje ook slechts alleen uw naam staat.
    Voor een te laag bedrag werken betekent dat je later heel moeilijk meer kunt vragen.

  2. Arnoud Kas - Geplaatst op

    Beste Maaike,

    Dank voor je inspirerende verhaal.
    Alle 5 punten die je noemt zijn waar, echter ik herken nog een 6e punt dat voor mij aan de basis ligt van de 5 punten die je noemt. Voor mij is dit “een bijdrage leveren aan een mooiere wereld”. Iedere keer weer zet ik mij maximaal in om van een feest een topfeest te maken waar nog lang over nagepraat wordt. Dat mensen daar een waardevolle tegenprestatie in de vorm van geld voor willen doen, is dan het logische gevolg.
    Als ik er in slaag een geweldige muzikale bijdrage te leveren ben ik mijn eigen promotie, en word ik weer gevraagd voor een ander feest, dus mijn netwerk breid zich vanzelf uit. Ik probeer regelmatig nieuwe dingen om mezelf scherp te houden en te ontdekken wat werkt en wat niet. En heb ik hier plezier in? Reken maar. Ik wens je veel succes met jouw activiteiten en met jouw bijdrage aan een mooiere wereld, want dat doe je zeker.

    1. Maaike - Geplaatst op

      Mooie aanvulling, Arnoud! Een bijdrage aan een mooiere wereld zou je als plezier kunnen zien, maar het is inderdaad wel meer dan dat. Mooi om te lezen hoe voor jou plezier, bijdragen en geld verdienen hand in hand gaan.

  3. Judith - Geplaatst op

    Hi Maaike,

    De link naar de telefonische training (meer informatie vind je hier) werkt niet. Pas via de zoekfunctie en dan het juiste aanklikken kom je er uit. Weet niet of je er iets mee wil, maar ik meld het je even. 😉

    1. Maaike - Geplaatst op

      Dank je wel, Judith! Er is idd iets mis gegaan, maar volgende keer ga ik zorgen dat het werkt!

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.