De 10 grootste ondernemersblunders voor creatieven (minstens de helft maakte ik ook!)

In een training laatst vroeg ik de deelnemers om hun grootste blunder op ondernemersgebied te delen. Altijd leerzaam natuurlijk om te weten hoe het NIET moet.

Toen ik deze training aan het voorbereiden was, dacht ik terug aan mijn eigen blunders. Inmiddels ben ik zo’n 12 jaar ondernemer. En er zijn heel veel dingen die ik nu anders doe dan in het begin. Mijn grootste blunders deel ik graag met jou. Hoef jij die niet meer te maken 😉

1. Denken dat de ander mij wel zal bellen
Tijdens een netwerkbijeenkomst heb je een fijn gesprek. De ander is overduidelijk geïnteresseerd in wat je doet. Je hebt hem je kaartje gegeven. Je hebt er alle vertrouwen in dat hij je snel zal bellen. Maar er gebeurt…niets.

Toen ik net voor mezelf begon, ging ik er in zo’n geval van uit dat de ander toch geen interesse had. Maar dat is een aanname. Het kan helemaal geen kwaad om zelf te telefoon te pakken. Ik krijg daar eigenlijk alleen maar positieve reacties op.

2. Niet onderhandelen over prijs
“Wij hanteren een vast uurtarief van € 35,- per uur”. Met name grotere organisaties (zoals uitgevers of kunsteducatie-instellingen) hebben er nogal eens een handje van om eenzijdig de tarieven te bepalen.

Het lijkt of er dan niks te onderhandelen valt. Maar dat hoeft niet. Inmiddels weet ik dat er eigenlijk altijd uitzonderingen gemaakt worden. In zo’n geval loont het dus om brutaal te zijn.

3. Veel geld steken in je vak en niets in je marketing
Veel creatieven volgen de ene vakinhoudelijke masterclass na de andere. Ze geloven dat ze vanzelf veel werk krijgen, als ze maar heel goed zijn in hun vak. En natuurlijk is dat belangrijk. Maar als je website verouderd en slecht vindbaar is en je geen idee hebt hoe je aan opdrachten kunt komen, kun je nog zo goed zijn in wat je doet, maar dan verdien je nog steeds niks.

4. Niet weten wat je omzet is
De eerste jaren dat ik zelfstandige was, had ik geen idee hoeveel ik nu eigenlijk verdiende. Niet handig. Allereerst omdat je dan ook niet weet hoeveel je nu eigenlijk te besteden hebt.

Maar daarnaast vertelt je omzet je ook of je op de juiste weg bent. Je kunt wel denken dat je lekker bezig bent, maar als er ondertussen veel minder geld binnen komt als in de jaren ervoor, is het slim om toch eens te kijken of er niet iets moet veranderen.

5. Altijd beschikbaar willen zijn voor klanten
Realiseer je dat er 1 ding echt onmisbaar is voor jouw bedrijf: jijzelf! Wees daar dus zuinig op. Zorg voor voldoende rustmomenten. Ook als dat betekent dat je af en toe nee moet zeggen tegen een klant.

6. Heel veel gratis advies geven aan mensen in de hoop dat ze klant worden
Toen ik nog als fondsenwerver werkte heb ik ooit 4x afgesproken met een mogelijke opdrachtgever. Ik gaf feedback op zijn plannen en beantwoorde al zijn vragen. Telkens wilde hij een nieuwe afspraak. Maar de opdracht is er nooit gekomen.

Achteraf was hij vooral uit op gratis advies. Hij hield me aan het lijntje. En ik was naïef. Toen ik aangaf dat ik eerst een reactie op mijn offerte wilde, bleef het stil…

7. Goedkoper zijn dan je collega’s
Als iedereen zijn prijzen steeds verlaagt om goedkoper te zijn dan zijn collega’s, werken we op den duur allemaal voor niets. Niet doen dus! Er zijn betere manieren om jezelf te onderscheiden.

8. Je contacten slecht onderhouden
Als je prettig met iemand hebt samengewerkt, is de kans op een volgende opdracht groot. Maar niet als je na het sturen van je factuur niets meer van je laat horen. Dan kan het zomaar zijn dat je opdrachtgever iemand anders is tegengekomen en daarmee in zee gaat.

9. Pas nieuwe opdrachten gaan werven als je klus is afgerond
Als je voldoende opdrachten of kopers hebt, is het verleidelijk om je acquisitie maar even te laten voor wat het is. Daar ga je je wel weer mee bezig houden als je het rustiger hebt…

Het gevaar is alleen dat er dan weer weken of zelfs maanden overheen gaat voor je weer werk hebt. Zo heb je altijd een periode zonder inkomsten tussen twee drukke periodes in. En blijven je inkomsten dus onregelmatig.

10. Je prijzen nooit verhogen
Ooit werkte ik voor een klein theatergezelschap als (freelance) zakelijk leider. Ik heb dat uiteindelijk ruim 3 jaar gedaan. Mijn uurtarief is nooit veranderd. Mijn kosten stegen natuurlijk wel. Dus effectief verdiende ik steeds minder.

Wat is jouw grootste ondernemersblunder? Ik zou het enorm dapper vinden als je die hieronder durft te delen. Alvast heel erg bedankt!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.