De hardnekkigste mythe over nieuwsbrieven ontrafeld

Laatst gaf ik een lezing voor een kunstkring. Ik sprak daarin onder andere over nieuwsbrieven. Eén van de aanwezigen stak haar hand op. “Maar hoe vaak verstuur je zo’n nieuwsbrief dan?” was haar vraag.

Deze vraag krijg ik vaak. En eigenlijk altijd is er dan iemand in de zaal die heel hard roept, dat je toch vooral niet te vaak moet sturen. Want dan worden mensen het zat. En melden ze zich af.

Het is de grootste misvatting over nieuwbrieven die ik ken.

Zelf heb ik inmiddels bijna vijf jaar ervaring met het versturen van mijn E-zine. Ik heb honderden nieuwsbrieven bestudeerd. Daarnaast coach ik enorm veel mensen die ermee werken. Ik heb er dus wel een beetje ervaring mee. In ieder geval veel meer dan degenen die zulke opmerkingen doorgaans maken.

Mijn reactie op deze mythe is altijd hetzelfde: er bestaat niet zoiets als je nieuwsbrief te vaak versturen. Er bestaat alleen een nieuwsbrief die niet interessant genoeg is voor de ontvangers. Als jij erin slaagt om tien keer per dag een nieuwsbrief te sturen waarvan de ontvangers denken: Jeetje! Wat enorm interessant/grappig/mooi/boeiend/nuttig! Dan is tien keer per dag niet te veel. Ze zullen juist blij zijn dat je zoveel moeite voor ze doet. Ze zullen je ervoor bedanken. Anderen op jouw nieuwsbrief attenderen. Hem delen op Social media.

Natuurlijk is het verschrikkelijk moeilijk (zelfs bijna onmogelijk) om tien keer per dag briljante, verheffende of hilarische content te creëren. Ik ken in ieder geval niemand die dat lukt. En bovendien kom je dan niet meer aan je eigenlijke werk toe.

Maar het gaat om het principe. Pas als de inhoud van je nieuwsbrief teleurstelt, of gewoon niet zo heel bijzonder is, gaan mensen de frequentie als storend ervaren.

Er zullen altijd mensen zijn die zich uitschrijven van jouw nieuwsbrief. Omdat hij voor hen niet interessant genoeg is. Dat gebeurt bij mij ook. Iedere keer opnieuw. De enige manier om dat te voorkomen, is je nieuwsbrief nooit versturen. Maar dan pluk je helaas ook niet de positieve vruchten.

En weet je wat ik gemerkt heb? De mensen die zich uitschrijven, zijn zelden mijn klanten. Het zijn niet de mensen die een reactie plaatsen op mijn artikelen. En ook niet de mensen die mijn Facebookpagina liken.

Oftewel: mijn nieuwsbrieflijst wordt kleiner, maar bevat naar verhouding meer mensen die mij steunen en echt bereid zijn om te betalen voor wat ik doe. Uiteindelijk zijn dat de mensen aan wie je graag je nieuwsbrieven verstuurt.

P.S. Wil jij leren hoe je een nieuwsbrief maakt die je klanten oplevert en die mensen GRAAG willen ontvangen? Nu tijdelijk herfstsale voor het online programma waarin ik je alles hierover leer. Meer informatie vind je op mijn website.

2 gedachten over “De hardnekkigste mythe over nieuwsbrieven ontrafeld

  1. Linda - Geplaatst op

    Hoi Maaike,

    Wat een inspirerend artikel weer, dankjewel.

    Tot voor kort heb ik mezelf verplicht minstens 1x per maand een nieuwsbrief te versturen, maar dat lukte me steeds niet. Dat ‘moeten’ lag er zo dik bovenop dat ik een hekel aan de nieuwsbrief kreeg. Ik laat ze ook op tekst nakijken, dus het werd een aardige een hap uit mijn budget.
    Voorlopig ben ik tevreden met elke geslaagde nieuwsbrief die ik maak, om eens te beginnen. Nu werk ik meer ontspannen, krijg ik ideeën en werk gestructureerd aan elke nieuw dia-blog. 🙂

    Werk ze verder aan je mooie bedrijf!
    Groeten van Linda.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.