De veelgemaakte fout die zorgt dat netwerken helemaal niets oplevert

Een poos geleden was ik betrokken bij de oprichting van een nieuw netwerk. Met een groep ondernemers kwamen we bij elkaar om ideeën uit te wisselen. Iedere aanwezige mocht kort aangeven wat hij uit dit netwerk hoopte te halen.

Bijna allemaal noemden ze “in contact komen met nieuwe klanten of opdrachtgevers” als de belangrijkste reden voor hun deelname. En dat is ook wat ik van mijn coachees hoor. Netwerken doe je vooral omdat het je werk kan opleveren.

Natuurlijk zijn er ook andere redenen. Het uitwisselen van ervaringen en het opdoen van vakkennis bijvoorbeeld. Hartstikke belangrijk. Maar deze redenen werden een stuk minder vaak genoemd.

Wat de meeste creatieven zich onvoldoende realiseren, is dat dit totaal verschillende doelen zijn. Waarvoor je ook verschillende netwerken moet bezoeken. Anders werkt het niet.

Als jij vooral met andere creatieven wilt praten over jouw ervaringen op een bepaalde kunstbeurs. Of je zoekt een tip voor een betaalbare studio om je nieuwe album op te nemen. Dan ben je bij een netwerk vol andere creatieven zeker op de goede plek.

Maar als je nieuwe opdrachtgevers wilt ontmoeten, of je werk wilt verkopen, ga je die daar niet vinden. Immers: alle aanwezigen zijn eerder je concurrenten dan mogelijke klanten.

En juist hier maken veel creatieven een denkfout. Ze bezoeken voornamelijk netwerken waar hun mede-creatieven komen. En ergens is dat best logisch. Je hebt namelijk iets met elkaar gemeen. En dus voelt dat een stuk relaxter. Je vind herkenning bij elkaar en hebt al snel gespreksstof.

Maar als jouw doel het vinden van nieuwe klanten is, zit je daar toch echt verkeerd. Als je er al een opdracht aan over houdt, is dat toch eerder een toevalstreffer.

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen als je via netwerken meer werk wilt krijgen is deze:

Wat is mijn doelgroep, en op welke netwerkgelegenheden vind ik die?

Het is erg waarschijnlijk dat je dan niet in een netwerk voor creatieven moet zijn. Tenzij jij natuurlijk die betaalbare studio verhuurt, dan juist weer wel 😉

Wat zijn jouw ervaringen met netwerken? Wanneer levert het je iets op en wanneer is het zinloos? Wil je het met mij en anderen delen? Ik lees je graag!

8 gedachten over “De veelgemaakte fout die zorgt dat netwerken helemaal niets oplevert

  1. Liesbeth van Welbergen - Geplaatst op

    Mijn ervaring is dat bij Netwerk “Borrels of Koffie’s” er vooral zakelijke diensten worden uitgewisseld.

    Heb al een podium gehad bij diverse Netwerk evenementen maar er is weinig interesse voor de kunstenaar.

    Ben er dus mee gestopt.

    Vooral via Social Media en Kunstsite’s verkoop ik wel!

    1. Maaike - Geplaatst op

      Dank voor je reactie, Liesbeth. Mooi dat je jouw manier gevonden hebt. Digitaal netwerken is ook netwerken 😉 Groeten, Maaike

  2. Arnoud Kas - Geplaatst op

    Dank voor je blog…. en heel herkenbaar.

    Ik merk dat met netwerken mijn doel en mindset eigenlijk altijd hetzelfde zijn namelijk: Hoe kan ik helpen.
    Bij netwerken met collega’s (concurrenten zo je wilt) levert deze hulp, hulp terug op in de vorm van informatie, tips hoe ik mijn eigen product/dienst kan verbeteren.
    Bij netwerken met prospects levert het aannemen van deze hulp een nieuwe klant op en een factuur die ik kan sturen.
    Het is inderdaad wel goed om deze twee uit elkaar te houden omdat ik anders met een verkeerd verwachtingspatroon naar de netwerkmeeting ga.
    Succes!

  3. hans - Geplaatst op

    Ik vind netwerken erg lastig. Waar zit het juiste netwerk ? En wanneer ik met andere al bekende in een groep met iemand nieuw in contact kom is een praatje maken simpel. Maar zomaar op een totaal onbekende of zelfs een groepje afstappen is niets voor mij. Voel mee een ongevraagde indringer. Zou het slim vinden als organisatoren iets zouden verzinnen waardoor vooraf wordt nagedacht hoe mensen aan elkaar te koppelen met een gedeelde interesse.

    1. Maaike - Geplaatst op

      Hallo Hans, dat gebeurt soms ook wel. En het werkt ook wel om te bedenken dat die ander het net zo moeilijk vind. En dus waarschijnlijk alleen maar blij is als jij de eerste stap zet. Groeten, Maaike

  4. Rudy Volbeda - Geplaatst op

    Hallo Maaike, Precies, Collega’s kopen niet. Het gaat er om je doelgroep te vinden. Soms overlappen deze twee groepen elkaar wel. Ik geef bijvoorbeeld teken- en schilderles aan amateur-groepen. Vaak zijn dat gepensioneerde mensen die wel interesse in kunst hebben en zelf ook beter willen leren schilderen. Ik zorg er voor dat ze mijn nieuwsbrief krijgen. En soms verkoop ik ook aan hen. Ik ben landschapschilder en ik zoek in de hoek van natuurliefhebbers, maar ik ben er ook nog niet uit. Groet Rudy.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.