Deze smoezen vertel jij jezelf om geen hogere prijzen te hoeven vragen

De meeste creatieven die ik spreek, vragen te weinig voor hun werk. Tegelijkertijd klagen ze er ook vaak over dat ze te weinig verdienen. Als ik ze dan vraag waarom, hebben ze daar goede redenen voor.

Tenminste… dat denken ze zelf. In werkelijkheid zijn het smoezen. Want het is stiekem best eng om echt te gaan staan voor wat je waard bent. De kans is namelijk groot dat je commentaar krijgt. Of misschien zelfs afgewezen wordt. Niet echt tof natuurlijk. Maar het hoort er ook bij.

Om jou te helpen door je eigen excuses heen te prikken, heb ik de vijf meest voorkomende smoezen voor je op een rijtje gezet. Inclusief een aantal overwegingen die je helpen het eens van een andere kant te bekijken. Doe er je voordeel mee!

  1. Anderen doen het voor minder

Klanten die enkel voor jou kiezen omdat jij de goedkoopste bent, moet je helemaal niet willen. Je wilt graag werken voor en met mensen die enthousiast zijn over wat jij doet of maakt. Die vallen voor jouw unieke stijl en kwaliteiten. Als jij uniek bent, maakt het niet uit wat anderen doen of vragen. Dan willen ze JOU.

 

  1. Dan vinden mensen me te duur

Als je nooit hoort dat je te duur bent, dan ben je te goedkoop. Geloof me, er zullen ALTIJD mensen zijn die je te duur vinden. De enige manier om te voorkomen dat iemand dit zegt, is al je werk gratis weggeven. Ook geen optie, toch?

 

  1. Als ik minder vraag dan collega’s, krijg ik meer klanten

Nee, dat is niet waar. Het kan JUIST ook mensen afschrikken. Ga maar eens bij jezelf na. Als jij kunt kiezen uit meerdere aanbieders en eentje is veel goedkoper dan de rest. Dan denk je misschien juist “daar zal wel een reden voor zijn”. Ik ken voorbeelden van situaties waarin een product beter ging verkopen nadat het duurder werd gemaakt.

 

  1. Ze zijn nu eenmaal gewend aan deze prijzen, die kan ik dus niet zomaar verhogen

Bij vaste klanten ineens je prijzen verdubbelen is niet handig. Maar als je uitlegt dat je jaarlijks te prijzen een beetje verhoogt (net als de kapper en de sportschool) snappen mensen dat best. Soms moet je je klanten een beetje opvoeden 😉

 

  1. Als ik duurder wordt, kunnen ze me niet meer betalen

Elke uitgave die iemand doet is een keuze. Mensen die zeggen dat ze geen geld hebben voor een kunstwerk, gaan misschien wel 3 keer per jaar op vakantie. En dat is natuurlijk hun goed recht. Maar het betekent wel dat ze het geld meestal WEL hebben. Ze kiezen er alleen voor om het ergens anders aan te besteden.

 

Wat zijn jouw ervaringen met het vragen van hogere prijzen? Heb je tips voor anderen? Ik lees ze graag

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.