Hoe je klanten of opdrachtgevers aantrekt die perfect bij je passen

Als beginnend creatief ondernemer ben je vooral bezig met het vinden van voldoende klanten, maar al snel kom je erachter dat de ene opdrachtgever de andere niet is. Met sommigen heb je de grootste lol en verloopt de samenwerking moeiteloos. Hij of zij is altijd superblij met wat je maakt en dat stimuleert jouw creativiteit.

Anderen willen het altijd anders dan je voorstelt. Qua stijl, werkwijze of persoonlijkheid matchen jullie gewoon niet helemaal lekker. Je merkt bij jezelf dat je een knoop in je maag krijgt op het moment dat je een bericht van hem of haar in je mailbox ziet staan; want je bent er vrijwel zeker van dat er weer eens iets niet goed is. Of dat er een haastklus door je strot geduwd wordt.

Zelf ben ik blij en dankbaar dat ik de laatste jaren vrijwel alleen maar werk met hele leuke mensen die mij waarderen. Die begrijpen dat ik gul ben met advies en contacten, maar dat ze uiteindelijk zelf aan de bak moeten. Mensen die mijn eigenaardigheden juist leuk vinden.

Dat is niet van de ene op de andere dag zo gekomen. Ook ik heb ervaring met klanten die niet bij me pasten. Die onrealistische verwachtingen hadden. Die mijn grenzen niet respecteerden. Of waarmee ik gewoon geen klik had.

Voor mij veranderde dit op het moment dat ik veel meer van mezelf ging laten zien. In dit E-zine, mijn posts, video’s op Facebook en in de artikelen die ik schrijf deel ik vaak best persoonlijke dingen. Daardoor kunnen mogelijke klanten mij goed leren kennen voordat ze met mij in zee gaan. Kort gezegd: ze weten wat ze aan me hebben.

Sinds ik dat doe, komt het nog maar zelden voor dat iemand zich opgeeft voor mijn programma’s of masterclasses die uiteindelijk toch niet zo goed bij mij lijkt te passen. Ze hebben immers al ruimschoots de gelegenheid gehad om zich een indruk van mij te vormen.

Ik merk dat, hoe meer ik deel, hoe groter dit effect is. Natuurlijk zijn er ook dingen die ik voor mezelf hou. Je hoeft beslist niet je hele hebben en houden op social media te plempen. Ik zorg er wel voor dat ik me niet anders voor doe. Dat mensen de echte Maaike kunnen terugzien in mijn uitingen. Daar hoort voor mij bij dat ik ook wel eens iets minder leuks deel. Of gewoon wat suffe grappen maak. Dat doe ik in het echte leven ook namelijk.

Het verschil is bovendien goed merkbaar als ik trainingen in opdracht geef. Ik word dan ingehuurd door een organisatie om een training of workshop te geven voor een groep deelnemers die mij nog niet kennen. Over het algemeen zijn dat (gelukkig!) ook erg leuke mensen, maar er zit er wel eens eentje tussen die een andere verwachting van zo’n training had.

Dat is niet erg, het hoort erbij. In onderling overleg lukt het altijd om iedereen tevreden naar huis te laten gaan. Het kost alleen wat meer moeite. Het valt me wel op dat ik dat bij de trainingen en masterclasses die ik zelf organiseer (dus voor de lezers van dit E-zine en andere mensen uit mijn netwerk) eigenlijk nooit mee maak. Die voelen altijd direct als een feestje. Omdat ik er mensen tegen kom die ik al ken van Facebook of op een andere manier.

En jij? Hoe zorg jij ervoor dat kopers of opdrachtgevers je kunnen leren kennen? Hoe veel laat jij van jezelf zien? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik lees het graag in de reacties hieronder!

2 gedachten over “Hoe je klanten of opdrachtgevers aantrekt die perfect bij je passen

  1. Jantina - Geplaatst op

    Dit lijkt op reclame voor jezelf Meinard. Vraag jezelf eens oprecht af of dit wel de juiste plaats is.

  2. .Meinard Kloppenburg - Geplaatst op

    Hallo,Maaike,

    Met veel interesse lees ik je berichten. Zelf ben ik o.a. werkzaam als kunstschilder en creatief begeleider in de zorg. Door jarenlange deelname aan de organisatie van de jaarlijkse Kunstfietsroute Castricum en de eenmalige organisatie van Castricumse Streken, een jubileumexpositie van Werkgroep Oud Castricum, ben ik bekend geraakt met een grote groep kunstenaars en organisaties/ bedrijven. Door eigen inbreng van know how en contacten werken we goed samen. Het lukt me ook mijn eigen werk daarbinnen goed voor het voetlicht te plaatsen. Dit keer exposeert met mij mijn dochter die grafisch ontwerper is, waardoor we hopelijk ook een jonger publiek kunnen bereiken en zij weer een expositie kan hebben. Zij bouwde en onderhoudt ook de site van de Kunstfietsroute tegen betaling en adviseerde bij Castricumse Streken.Ter promotie van beide activiteiten nam ik o.a. deel aan een regionaal Tv interview. Goed voor de acties en mijzelf. Voor Castricumse Streken zijn 5 films gemaakt van hedendaagse kunstenaars en daarvoor had ik me ook aangemeld. De interviewers en cameravrouw kwamen bij mij thuis, waar ik uitgezonderd het buitenschilderen, in onze huiskamer teken en schilder. We hebben een greep uit mijn werk uitgestald en aan de hand daarvan verliep de opname. De films worden van 21 mei tot 14 juli tijdens de expositie vam Castricumse Streken vertoond op een groot Tv scherm. In beide exposities wordt veel werk van mij tentoongesteld. Aansluitend aan Castricumse Streken loopt een afspraak met het historisch museum Het Huis van Hilde om streekgebonden werk van mij en mijn schoonvader, die ook kunstschilder was, ten toon te stellen. Deze en de expositie tijdens de Kunstfietsroute zijn verkoopexposities. Bij Castricumse Streken zorgen we voor goede informatie over de makers van de werken zodat het publiek contact met hen kan opnemen. Dit wilde ik je laten weten. Succes met alles waar je mee bezig bent.
    Groeten, Meinard Klopenburg

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.