Hoe je zorgt dat Social Media je cash opleveren in plaats van alleen maar likes

Een Facebook- of Instagramaccount is voor jou als creatieve ondernemer misschien wel net zo vanzelfsprekend als een website. Je bent er waarschijnlijk wel van overtuigd dat het nuttig (misschien zelfs wel noodzakelijk) is om actief te zijn op Social Media. Tegelijkertijd vind je het ook best lastig om te bepalen hoe je er nu voor zorgt dat het je ook echt klanten oplevert.

Want zeg eens eerlijk: het is best gezellig om via Facebook contact te houden met bekenden. Een groot aantal likes en leuke reacties op een post is hartstikke vlijend. En je komt ook volop interessante filmpjes en inspirerende afbeeldingen tegen. Niks mis mee natuurlijk. Maar je rekeningen kun je daar niet mee betalen.

Om te zorgen dat Social Media echt klanten, kopers of opdrachtgevers opleveren, is het handig om iets meer te weten van marketing. En dan met name over wat die klanten nodig hebben voordat ze met jou in zee gaan.
Voordat iemand klant bij jou wordt, zijn er drie dingen noodzakelijk: hij moet je kennen, mogen en vertrouwen. In de marketing worden deze drie samen ook wel de know-like-trust-factor genoemd.

Allereerst is het nodig dat mogelijke klanten weten dat je bestaat en wat je precies doet of maakt (know). Deze stap zetten de meeste creatieven wel. Ze hebben een website, gaan netwerken en soms plaatsen ze een advertentie. Maar alleen je aanwezigheid kenbaar maken is niet genoeg.

Het is daarnaast erg belangrijk dat potentiële klanten je sympathiek vinden (like). Want iedereen wil uiteindelijk het liefst zakendoen met iemand die leuk, vriendelijk en behulpzaam is. Ten slotte is het essentieel dat ze er daarnaast ook vertrouwen in hebben dat jij heel goed bent in je werk (trust).

Door ervoor te zorgen dat potentiële klanten je niet alleen kennen, maar je ook nog eens sympathiek vinden en bovendien vertrouwen in je hebben, zorg je dat ze naar jou toe gaan in plaats van naar één van die vele anderen.

Het is dus belangrijk het is om te zorgen dat jouw potentiële klanten je kennen, leuk vinden en vertrouwen. Alleen als je aan alle drie deze factoren voldoende aandacht besteedt, zullen je contacten de stap wagen om ook daadwerkelijk klant te worden.

Maar hoe zet je jouw Social Mediakanalen nu zo in dat ze bijdragen aan alle drie deze factoren? Het is goed om je te realiseren dat elk van deze drie factoren een andere manier van Social Media gebruiken vraagt. En dat ze uiteindelijk allemaal even belangrijk zijn. Afwisseling is dus belangrijk.

Om te werken aan je know-factor is het essentieel dat je nieuwe mensen bereikt. Dat kun je bijvoorbeeld doen door te adverteren op Facebook (je post wordt dan aan veel meer mensen getoond). Een andere manier is een deel-en-win actie organiseren. Door een prijs te verloten onder mensen die jouw bericht delen, zorg je voor een groot bereik en meer naamsbekendheid.

Bij je like-factor richt je je dan weer juist op de mensen die je al kennen. Dat zijn bijvoorbeeld je vrienden of de mensen die jouw pagina liken of volgen. Je wilt het contact met hen onderhouden en verstevigen.

Dat doe je door in je posts te laten zien wie jij bent. Je mag dus een beetje persoonlijk worden. Laat maar zien waar je je naast je bedrijf nog meer mee bezig houdt. Daarnaast werkt het goed om de interactie op te zoeken. Reageer ook zelf op berichten van mensen in je netwerk en deel content die interessant is voor jouw doelgroep.

Voor de trust-factor, tenslotte, is het enorm belangrijk dat je jouw deskundigheid laat zien. Zo merken mogelijke klanten dat jij weet waar je het over hebt. Ze voelen dat ze bij jou aan het juiste adres zijn. Een goede manier hiervoor is om tips te delen. Maar vertel vooral ook over klanten die je hebt geholpen. Laat resultaten zien. En misschien wil een klant wel iets vertellen over jullie samenwerking.

Sommige Social Media (bv. LinkedIn en Facebook) bieden jouw klanten of opdrachtgevers de mogelijkheid om hun ervaring te delen via een aanbeveling of een referentie. Vraag hier gerust om aan je opdrachtgevers. Ze zullen je vast graag helpen.

Om te zorgen dat jouw Social Media je klanten opleveren, is het dus essentieel dat je aandacht besteed aan alle aspecten van je know-like-trust factor. Een goed begin is om voor jezelf te bepalen welke acties je gaat ondernemen voor groei op elk van de drie gebieden.

Ik ben heel benieuwd… Welke tips en ideeën heb jij voor het inzetten van Social Media voor het verhogen van je persoonlijke know-like-trust factor? Je inspireert anderen als je je reactie hieronder deelt.

17 gedachten over “Hoe je zorgt dat Social Media je cash opleveren in plaats van alleen maar likes

  1. Anja - Geplaatst op

    Ik vind het lastig om als dietist gespecialiseerd in autisme marketing technisch te kijken naar mijn kanaal. Ik deel kosteloos mijn kennis en tips, wil mij liever niet binden met advertenties etc.
    De hulpverlenerskant weegt dan zwaarder dan de ondernemers kant, gelukkig ben ik geen fulltime zzp’er.

    1. Maaike - Geplaatst op

      Dat is altijd een goeie, Bianca! Ook daarmee werk je aan (met name) de trust-factor. Mensen zien dat dat je er echt voor ze bent.

  2. Kees Lamper - Geplaatst op

    Herkenbaar! persoonlijke posts leveren de meeste interactie en uiteindelijk klanten op. Bedankt voor de bevestiging.

  3. annemarie - Geplaatst op

    interessant om het wat meer uitgelegd te hebben gelezen nu! wist de drie factoren maar je hebt ze wat meer uitgelucht. top!

  4. Sjira - Geplaatst op

    Interessant artikel. Ook erg waar. Ik houd zelf heel erg van het organiseren van challenges, omdat je dan aan alle aspecten van de know-like-trust factor werkt.

  5. Jolanda Pikkaart - Geplaatst op

    Wat een fijn artikel, ik ga het delen in de groep boekmarketing. Ik wissel mijn post af. Ik deel mijn blogs, reageer, stel vragen etc. Het persoonlijk deel vergeet ik nog weleens op mijn Facebookpagina. Bedankt voor de tips!

    1. Maaike - Geplaatst op

      Dank voor je fijne reactie en het delen van het artikel! Fijn dat je wat kon met de tips 🙂

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.