Jij moet gewoon je waffel opentrekken! Dat ben je aan je collega’s verplicht!

Er moet me even iets van het hart. Ik kom vaak creatieven tegen die ontevreden zijn over hun opdrachtgevers. En dan in het bijzonder over de betaling. Die is vaak erg laag. En dat terwijl er veel verwacht wordt.

Muziekdocenten worden geacht in hun vrije tijd op te komen draven voor een leerlingenconcert. Aan een ontwerpopdracht blijken plotseling veel extra eisen te zitten die vooraf niet zijn gecommuniceerd. Voor een theaterstuk zijn plotseling extra repetities nodig.

Tarieven in de creatieve sector zijn vaak behoorlijk laag. Als je dan ook nog extra uren maakt die niet betaald worden, blijft er wel heel weinig over. Tijdens bijeenkomsten zijn deze situaties vaak onderwerp van gesprek. Toch zijn er maar weinig creatieven die dit daadwerkelijk bespreekbaar maken met de persoon die er wat aan kan doen: de opdrachtgever. “Het is slikken of stikken” lijkt men te denken. Je wilt immers niet bekend staan als die zeurpiet die altijd moeilijk doet over de centen.

Ook ik wordt regelmatig geconfronteerd met situaties waarbij opdrachtgevers dingen van mij verwachten, die mij extra werk opleveren. Alleen heb ik er de gewoonte van gemaakt dit wel bespreekbaar te maken.

Als startend ondernemer moest ik mezelf echt even ergens over heen stappen om deze gewoonte aan te leren. “Ik wil niet degene zijn die altijd loopt te zeuren over geld” dacht ik. Tot ik me realiseerde dat het eigenlijk precies omgekeerd is. Als jouw opdrachtgever verwacht dat je wel even een aantal extra uren aan de slag gaat voor hetzelfde honorarium, is hij feitelijk degene die moeilijk doet over geld.

En wat me vooral opvalt… we nemen aan dat een opdrachtgever niet bereid is om extra te betalen. Maar is dat ook zo? Vaak niet. Ik kan tenminste talloze voorbeelden opnoemen van situaties waarin ik het aankaartte, en het uiteindelijk geen probleem bleek te zijn. Zomaar wat voorbeelden van de afgelopen paar weken:

  • Een vaste opdrachtgever betaalde al ruim 5 jaar hetzelfde tarief. Toen ik dit ter sprake bracht, was er ineens een forse verhoging mogelijk.
  • Door een fout van de organisatie ging er een les niet door en kwam ik voor niets. De les werd verplaatst. Toen ik aangaf wel graag beide lessen (de uitgevallen les en de nieuw geplande) te willen factureren was dat geen probleem.
  • Een opdracht bleek anderhalf keer zoveel tijd te kosten als door de opdrachtgever aangegeven. Ik bracht dit ter sprake, en kon uiteindelijk alle gewerkte uren in rekening brengen.

Deze situaties hebben één ding met elkaar gemeen: ik moest het wel zelf bespreekbaar maken. Als ik dat niet had gedaan (en lekker was blijven klagen tegen mijn vakgenoten) was er niets gebeurd.

Natuurlijk zou het heel fijn zijn als een opdrachtgever zoiets zelf ter sprake brengt… maar dat is helaas vaak niet het geval. Het is dus aan jou als ondernemer om goed voor jezelf te zorgen. Dat is niet egoïstisch. Dat is normaal.

En mocht je dat lastig vinden, bedenk je dan het volgende: je doet het niet alleen voor jezelf. Door op te komen voor je eigen belangen, laat je zien dat het heel gewoon is om dit soort dingen te bespreken. Trek dus maar lekker die waffel open. Voor jezelf, en voor je collega’s!

Heb jij wel eens een situatie meegemaakt waarin je opdrachtgever uiteindelijk best bereid bleek om meer te betalen voor extra werk? Of juist niet? Ik zou het super vinden als je jouw ervaring deelt!

10 gedachten over “Jij moet gewoon je waffel opentrekken! Dat ben je aan je collega’s verplicht!

  1. Saskia - Geplaatst op

    En het werkt inderdaad. Ik had ook zoiets, een les die door nodige voorbereiding veel langer duren en dan moest ik ook nog op een (onbetaalde) presentatie komen kijken en daar wat voor doen. Dus heb ik even voorgerekend dat het toch wel erg weinig werd per keer dat ik kwam. Nu heb ik een extra contractje voor die presentatie met een aangepast uurtarief en voorbereidingstijd. Als ik boos wordt en de neiging mijn kont tegen de krib te gooien moet ik eigenlijk iets zeggen tegen mijn leidinggevende in plaats van te gaan klagen bij mijn lief.

    Reageren
    1. Maaike - Geplaatst op

      Mooie ervaring, Saskia! Laat goed het verschil zien tussen “nutteloos klagen” en “constructief in gesprek gaan”.

      Reageren
  2. Ineke Smits - Geplaatst op

    Niet precies hetzelfde maar wel gerelateerd:
    Een collega van mij had een keer een offerte gemaakt met een fixed price voor de opdracht. Toen de opdrachtgever om een specificatie vroeg omdat ze het bedrag wat hoog vond, bleek bij het uitwerken dat het meer werk was dan mijn collega tevoren had ingeschat. Toen ze dat communiceerde naar de opdrachtgever, ging deze zonder problemen akkoord met de meerprijs. Het ligt dus inderdaad niet alleen bij de opdrachtgever maar ook bij de opdrachtnemer.

    Reageren
    1. Maaike - Geplaatst op

      Zeker! Veel creatieve gaan er vooraf al van uit dat het niet lukt, maar mijn ervaring is dat opdrachtgevers vaak genoeg mee willen bewegen. Zo lang je maar goed kunt onderbouwen.

      Reageren
  3. Arnoud - Geplaatst op

    Dank weer voor je blog Maaike
    Als je je “waffel” opendoet en “zeurt” over extra betaling is er een kans dat je afgewezen wordt. Dit is voor veel mensen (inclusief mijzelf) een vervelende ervaring, die ik liever vermijd.

    Mijn oplossing: Wees pro-actief.

    Als er mogelijk meerwerk aan mijn opdracht zit, neem ik dit mee in de offerte.
    Ik treed op als muzikant op familiefeesten. Als de opdrachtgever tijdens het intake gesprek niet weet tot hoe laat het feest duurt, spreek ik een zogenaamd open einde af. Zo kan de opdrachtgever op de avond zelf bijboeken tegen een vooraf afgesproken tarief.
    Er is dan ook geen sprake van “gezeur” van mijn kant en ook de betaling komt niet mee ter sprake. Vindt de opdrachtgever het wenselijk dat ik een uurtje langer doorspeel of niet. Zo ja, dan zijn de financiële afspraken vooraf al gemaakt.
    Succes!

    Reageren
  4. Miek Tady - Geplaatst op

    Ik heb het even gedeeld in de Danspiratie Facebook groep voor dansdocenten, ben benieuwd naar hun reacties. Ik heb zelf laatst nog (wel na enige strubbelingen) na 5 jaar eindelijk een hoger tarief uitbetaald gekregen bij een opdrachtgever. Die overigens wel aangaf dat ik wellicht minder opdrachten zou krijgen omdat ik te duur was geworden. We zullen het zien… 😔
    Ander voorbeeld is jouw eerdere tip van meerdere offertes maken die vaak goed werkt. Daarin een uitgeklede versie met alleen lessen, een duurdere versie met wat extra’s en de exclusieve versie met een presentatie voor ouders, certificaten van deelname, gebruik van sminck, kostuums en het maken van een muziekmix voor de presentatie. Zo krijg ik betaald voor wat ik doe en biedt en is er ook geen achteraf gedoe over verkeerde verwachtingen. Werkt prima voor mij. Mocht een lessenserie uitgebreid worden naar meer lessen of is er een herhaal opdracht dan kan je je altijd nog een korting permiteren op die manier. Thnxz nog voor dat geweldige idee. En dit is idd ook een goeie. Waffel open en zeuren over geld is idd degene die jou van alles extra laat doen gratis. Dat laten gebeuren daar ben je zelf verantwoordelijk voor en er wat aan doen ook.

    Reageren
    1. Maaike - Geplaatst op

      Dank voor je reactie, Miek. Fijn dat de ideeën bruikbaar voor je zijn. Leuk dat je mijn artikel gedeeld hebt bij danspiratie!

      Reageren
  5. Paulinka Schrooten - Geplaatst op

    Ik zit al dertig jaar in het dansvak en geef daarnaast nog pilates en yogalessen.
    Het is net als een aannemer; maak van te voren duidelijke afspraken.
    Ik krijg een vraag, dan maak ik een offerte en die laat ik bevestigen.
    Mocht er sprake zijn van meerwerk dan kun je dat als voorwaarde in je offerte erbij zetten.
    Leer ook nee te zeggen tegen een opdracht als blijkt dat de opdrachtgever de gevraagde prijs niet wil betalen.
    Heel soms kun je een aangepaste prijs nog als investering naar een grotere opdracht inzetten.
    Maar dat moet wel redelijk blijven en niet dat jij als bedrijf je folder mag wegleggen.
    Neem jezelf en je bedrijf serieus, zorg goed voor jezelf en onderhandel altijd op een positieve manier.
    Dat vergt oefening maar levert uiteindelijk een blije ondernemer op.

    Reageren
    1. Maaike - Geplaatst op

      Dat nee zeggen is inderdaad een hele belangrijke, waar veel creatieven moeite mee hebben… dank voor je aanvulling!

      Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.