Met deze strategie gaat jouw omzet geheid toenemen

In mijn vakantie herlas ik het boek Influence van oud-hoogleraar marketing en psychologie Robert B. Cialdini. Hierin bespreekt hij 6 strategieën die je kunt inzetten om mensen te overtuigen.

Een hele belangrijke hiervan is Social Proof. De term zegt je misschien niet zoveel, maar ik weet zeker dat je talloze voorbeelden om je heen kunt opnoemen. Social Proof is het gebruik maken van anderen om mensen te overtuigen van jouw waarde.

Social Proof gaat ervan uit dat de meeste mensen van nature wat wantrouwend reageren als iemand over zichzelf (of over zijn eigen werk) zegt dat het heel goed is. Maar dat we veel meer waarde hechten aan de mening van een buitenstaander. Of liever nog: van meerdere buitenstaanders.

Onbewust maken we hier allemaal gebruik van. Bijvoorbeeld door aan een kennis te vragen of hij nog een fijne boekhouder weet. Of door referenties op LinkedIn te lezen voordat we iemand benaderen voor een samenwerking. En ook jij hebt vast wel eens een boek gekocht of een voorstelling bezocht omdat de recensies je nieuwsgierig hadden gemaakt.

Het fenomeen op zich is beslist niet nieuw. Bij een sollicitatie worden al sinds jaar en dag referenties gevraagd en dat is niet voor niets. En mond tot mond reclame is voor veel culturele instellingen zoals theaters en musea nog steeds een belangrijke vorm van promotie.

Wat wel nieuw is, is het feit dat met de komst van internet er veel meer mogelijkheden zijn gekomen om gebruik te maken van Social Proof. Bijvoorbeeld door als muziekdocent een aantal leerlingen te quoten op je website. Of door een review in een vakblad te delen op Facebook.

Over sociale media gesproken: sites als Facebook en LinkedIn maken het je makkelijk om dit in te zetten. Je kunt daar referenties geven en ontvangen. Mag je ook gerust bij mij doen 😉

Zelf heb ik gebruik gemaakt van Social Proof bij de promotie van mijn boek. Verschillende lezers hebben mij laten weten wat ze ervan vonden. Dat is natuurlijk sowieso fijn en interessant om te weten. Maar ik heb ook een speciale pagina op mijn site gemaakt waar je deze reacties kunt lezen.

Ik vind zelf dat Social Proof niet alleen één van de meest krachtige, maar ook één van de meest zuivere manieren van marketing is. Want hoe kun je jouw mogelijke kopers of opdrachtgevers nu beter overtuigen van wat jij te bieden hebt dan door ze te laten weten hoe eerdere klanten dit hebben ervaren?

Ik ben heel benieuwd hoe jij Social Proof inzet voor je onderneming. Je reactie is hieronder welkom.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.