De valkuil van veel creatieve ondernemers

Eigenlijk heb ik een hekel aan het woord “éénmanszaak”. En dat komt niet alleen omdat ik een vrouw ben. Het suggereert dat je als eigenaar van zo’n éénmanszaak alles alleen moet doen. En dat is meestal juist helemaal niet handig.

Ik zie om mij heen dat veel creatieve ondernemers denken dat ze alles zelf moeten doen. En als je net begint is dat natuurlijk ook een logische keuze. Je hebt dan vaak geen geld om dingen uit te besteden.

Toch is het in veel gevallen slim om al snel anderen in te schakelen voor die dingen die je zelf niet goed kunt. Omdat dat zich terug betaalt. Een goede boekhouder helpt je om je belastingaangifte op zo gunstig mogelijke wijze in te dienen. En een webbouwer maakt een site voor je die er professioneel uit ziet en die klanten aantrekt.

Dit zijn misschien voor de hand liggende voorbeelden. Maar wat als je al wat langer bezig bent, en je tijd schaarser wordt? Dan is het zinvol om na te denken over het inschakelen van anderen voor de dingen die je zelf misschien best kunt, maar die je af houden van de werkzaamheden die geld in het laatje brengen.

Zelf ben ik bijvoorbeeld enorm blij met mijn Virtual Assistant. Zij helpt me om mijn website up to date te houden, mijn nieuwsbrieven klaar te zetten voor verzending en mijn online trainingen in te plannen in het verzendsysteem. Allemaal dingen die ik (met een beetje moeite) best zelf kan, maar die me erg veel tijd kosten.

Door haar deze taken uit te laten voeren, hou ik meer tijd en energie over voor de dingen die mij beter liggen én die meer opleveren. Zoals creatieve ondernemers coachen en trainingen geven. Of artikelen schrijven.

Iemand anders waar ik erg blij mee ben, is mijn schoonmaakster. Als je lange dagen maakt, is het ronduit naar om thuis te komen in een smerig huis. En na een lange werkdag ontbreekt de puf om te gaan stofzuigen of strijken.

Ik zie dat ook als een investering. Natuurlijk kan ik het allemaal zelf. En als dat nodig is doe ik dat ook gerust. Maar ik bedenk dan dat een uur coachen me een stuk meer oplevert dan het kost om mijn schoonmaakster een uur te betalen. Daarom levert het me meer op om haar te vragen. En zij doet het graag. Win-win situatie dus!

Ik kom tegenwoordig steeds vaker bijzondere vormen van dienstverlening tegen. Zaken die je uit kunt besteden, zodat er tijd vrij komt voor je onderneming. Zoals bijvoorbeeld deze verhuizer die je al het werk rondom een verhuizing uit handen neemt. Inclusief allerhande klussen, zoals het ophangen van lampen of het witten van de muren. En dat tegen een scherpe prijs.

Je kunt bovendien een handige checklist aanvragen die je precies laat zien waar je bij een verhuizing allemaal aan moet denken. En die is helemaal gratis.

Welke taken zou jij kunnen uitbesteden, zodat je meer tijd en energie over houdt voor je onderneming?

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.