“Maar ik wil niet te commercieel worden. Dat past niet bij mij.”

Zanger Randy wil graag meer optreden met zijn band. Maar hij maakt niet het soort muziek dat populair is bij het grote publiek. Zijn vraag aan mij is in hoeverre hij zijn repertoire aan moet passen, om meer boekingen te kunnen krijgen.

Deze vraag krijg ik wel vaker. In zekere zin heeft elke creatieve ondernemer hiermee te maken. Ook een beeldend kunstenaar zal zich afvragen of het niet slimmer is zijn werk aan te passen aan de vraag van de kopers.

Het is het belangrijkste verschil tussen marketing voor creatieven en marketing voor andere ondernemers. Een boekhouder, diëtiste of eigenaar van een hondenuitlaatservice zal in principe zijn of haar dienstverlening aanpassen aan de wensen van de klanten.

Voor een kunstenaar is dat anders. Die maakt in eerste instantie wat hij zelf wil creëren. Pas daarna komt de klant of koper in beeld. (Er zullen natuurlijk best creatieven zijn voor wie dit niet of minder op gaat, maar simpel gezegd komt het hierop neer).

Mijn uitgangspunt is altijd dat je als kunstenaar of creatieve ondernemer in eerste instantie het werk moet maken waar je zelf blij van wordt. Je kunt daarbij best rekening houden met de wensen van je klanten, maar alleen als je daar zelf ook achter staat.

Misschien merk jij dat werken met bepaalde kleuren of formaten beter verkopen. Als je er zelf geen probleem mee hebt om je daarin aan te passen, is dat prima. Maar het moet wel JOUW werk blijven.

Als creatieve ondernemer is het belangrijk om een onderscheid te maken in het aanpassen van jouw werk zelf, en de manier waarop je erover communiceert. Maak vooral het werk dat bij jou past. Daar ben je immers kunstenaar voor geworden.

In de manier waarop je naar buiten treedt, is vaak nog wel een wereld te winnen. Een website die goed gevonden wordt in google, met aansprekende teksten. Slim gebruik van social media. Of misschien wel je juist richten op het krijgen van free publicity.

Aantrekkelijke acties bedenken en zorgen dat de juiste mensen jou en je werk leren kennen. Dat ze zich met je verbonden gaan voelen. Zodat ze vaker bij je terug gaan komen.

Juist daar valt voor creatieven vaak nog een wereld te winnen.

P.S.
Wil je ook ervaren wat mijn coaching voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact met mij op. Ik maak graag een belafspraak met je om kennis te maken en samen te kijken wat ik voor je kan doen.

14 gedachten over ““Maar ik wil niet te commercieel worden. Dat past niet bij mij.”

  1. Arnoud Kas - Geplaatst op

    Hoi Maaike,

    Mooi blog weer en helemaal waar.
    Ik vliegerde vroeger met een twee-lijns-vlieger en kon hier hele mooi kunstjes mee maken. Dit deed ik primair voor mezelf. Een hobby noem ik dit. Zo ken ik ook een erg goede solo gitarist, die er niet aan moet denken om op te treden, maar het wel heerlijk vindt om uren per dag op de rand van zijn bed met de gitaar op zijn knie, op te gaan in de muziek. Een heerlijke hobby.
    Ondernemers gaan een stap verder: Zij willen met hun vaardigheid en passie (hobby) iets betekenen voor anderen. Ze willen het leven van mensen beter maken.
    Wat ik vaak zie is dat kunstenaars en creatieven hun werk primair voor zichzelf maken en aldus in het hobby-stadium blijven hangen.
    Men leert over ondernemerschap, maar dit wordt ingezet uit noodzaak om de eigen armoede te bestrijden. Deze strategie is gedoemd te mislukken, omdat het weer over jezelf en niet over een bijdrage voor anderen gaat.

    Volgens mij is dat de kernvraag: Wat wil ik voor anderen betekenen? en als sub vragen: Waarom vind ik dit belangrijk? en waarom nog meer?

    Als deze antwoorden tot je hart zijn doorgedrongen, pas dan is de geleerde kennis over ondernemerschap, marketing en verkoop zinvol om een bloeiend bedrijf op de bouwen.

    Mensen die niet “te commercieel” willen worden zoals de titel van jouw blog hebben nog geen antwoord gevonden op de vraag over wat zij willen betekenen voor anderen en waarom dit belangrijk is.

    Succes met je mooie werk.

    Reageren
    1. Maaike - Geplaatst op

      Helemaal eens, Arnoud. Mooi onderscheid maak je tussen amateur en professioneel. Niks mis met amateurkunstenaars, maar de motivatie is inderdaad een wezenlijk andere.

      Reageren
  2. Saskia de Rooy - Geplaatst op

    Ik, beeldhouwer, probeer zo commercieel te zijn als maar kan terwijl ik mijn eigen werk maak. Dat stuit ook op weerstand van collega’s en publiek…’Nou, je bent wel commercieel zeg’, zeggen ze bij het zien van een mooie brochure, of de belettering op mijn auto (*)… Ja, mijn verkoop techniek graag maar niet mijn werk. Dat moet zo puur en integer zijn als ik het wil hebben en is dat ook… En mensen zeggen dat (*) niet bij de kaasverkoper. Dat zijn kaas minder goed is omdat hij op zijn auto vertelt waar je zijn kaas kunt vinden… Wij kunstenaars zijn niet geboren om arm te zijn. We zijn geboren om ons beste werk te maken. Als we dat goed kunnen verkopen zijn we niet arm.

    Reageren
    1. Maaike van Steenis - Geplaatst op

      Dank voor je mooie reactie, Saskia. Ik snap ook nooit waar die link tussen de kwaliteit van het werk en de manier waarop je het promoot vandaan komt. Zijn toch twee heel verschillende dingen. Beiden zijn noodzakelijk voor succes!

      Reageren
  3. Eveline - Geplaatst op

    Leuke blog Saskia! Ik heb nooit zo nagedacht over creativiteit, met betrekking tot mijzelf.
    In mijn werk als intuïtiecoach maak ik gráág en véél gebruik van mijn creativiteit. Op het moment dat een bepaalde oefening niet ‘werkt’ bij iemand, zoek ik naar andere wegen om toch hetzelfde resultaat te bereiken. Hier houd ik helemaal vast aan wat IK een goede manier vind, maar zoek deze weg natuurlijk in contact met de ander.
    Klant krijgt maatwerk en ik blijf werken binnen de grenzen van waar ik voor sta in mijn coaching. Best of both worlds 🙂

    Reageren
  4. Martine - Geplaatst op

    Interessant. Voor creativelingen goed om bewust van te zijn. Creativiteit en commercie lijken tegenstellingen maar horen bij elkaar als je een bedrijf hebt.

    Reageren
  5. Paula - Geplaatst op

    Ik ben weliswaar geen kunstenaar, maar kan me goed vinden in wat jij schrijft. Zeker creatieve beroepen komen ‘uit het hart’. Het zou voor mijn gevoel vreemd zijn om opeens ‘uit het hoofd’ te gaan werken. Dat neemt niet weg dat je rondom een ‘harts-product’ absoluut een commercieel bedrijf kunt bouwen. Ik heb meerdere mensen in mijn omgeving die die twee combineren en dat gaat heel goed. Het gaat pas mis op het moment dat ze hun hart vergeten 🙂

    Reageren
  6. Sharon - Geplaatst op

    Leuke blog en het is zeker waar. Vooral creatievelingen hebben moeite met de “business markt”. Wat ik nog mis in deze blog is hoe je dit kunt oplossen. Je geeft wel tips, maar een duidelijk voorbeeld ontbreekt nog.

    Reageren
  7. Rick - Geplaatst op

    Het creatieve aspect en het marketingaspect van een bedrijf zijn twee verschillende dingen, waarbij de marketing de creativiteit zou moeten ondersteunen. Dat een goed product (lees: goed kunstwerk) zichzelf verkoopt is tegenwoordig, denk ik, niet meer waar. Daarom hebben ook kunstenaars een goede marketing nodig. Zolang ze maar hun kunst verkopen, en niet hun ziel 😉

    Reageren
  8. Jopke - Geplaatst op

    Herkenbaar!
    Ik heb een kindercoachprakrijk, maak reclame gericht op wat klanten aan zal spreken maar ik ben ook een heel creatief persoon.
    Ik wil mijn passie, mijn emoties en mijn creativiteit ook overdragen.
    Ik wil creeeren en als het bij de klant past zullen ze komen vanuit een ander gevoel. Alles op gevoel doen met het in oog houden van de klant. Mooi verwoord in jouw blog. Even een momentje stilstaan en bewustwording bij mezelf.

    Reageren
  9. Daisy - Geplaatst op

    Je eigen identiteit blijft belangrijk. Authentiek zijn zorgt voor vertrouwen…ik zal me dan ook niet zomaar aanpassen…
    Wat marketing betreft moet je idd rekening houden met je publiek… al vind ik het soms moeilijk mijn publiek te de definiëren.

    Reageren
  10. Anne - Geplaatst op

    Hi Maaike,

    Wanneer je hetgeen maakt of doet – wat jóu happy maakt en waar jíj in gelooft – zal het ook in je product tot uiting komen, en dan trek je vanzelf de juiste doelgroep aan. Daar ben ik van overtuigd! Ik denk dat je de spijker hiermee op z’n kop slaat.

    Succes met je blog,
    Anne

    Reageren
  11. Ineke - Geplaatst op

    Het blijft moeilijk om niet te commercieel te zijn en toch te verkopen, niet alleen voor kunstenaars. Mooi dat jij kunstenaars hierbij helpt.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Je ontvang tevens mijn Ezine met extra tips.
Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.