5 creatieve manieren om te zorgen dat jouw opdrachtgevers je niet vergeten

Gemiddeld genomen moet een potentiële klant of opdrachtgever minimaal 7 keer met jouw bedrijf in aanraking gekomen zijn, voordat hij of zij ook daadwerkelijk klant wordt. Als ik dit aan mijn coachees vertel, zinkt de moed ze soms in de schoenen. Want hoe krijg je dat nu voor elkaar? Je wilt immers geen stalker zijn die mensen maar lastig blijft vallen.

Ik leg dan gelijk uit, dat er enorm veel manieren zijn om met jouw mogelijke klanten in contact te blijven. Belangrijk is dat je op een prettige, niet opdringerige manier de relatie opbouwt. Dat is heel wat anders dan iemand keer op keer met reclame om de oren slaan. De meest voor de hand liggende manieren zijn het gebruik van Social Media, het versturen van een e-mail nieuwsbrief of de welbekende netwerkgelegenheden bezoeken.

Maar er zijn ook creatievere mogelijkheden. Ik deel graag een paar tips met je:

  1. Stuur een interessant artikel of een boekentip door

Heb je iets gelezen wat mogelijk interessant is voor iemand uit je netwerk? Stuur hem of haar dan een berichtje met een linkje erbij. Zo’n attent gebaar zal zeker indruk maken.

  1. Organiseer een activiteit

Een leuke en aantrekkelijke manier om mogelijke opdrachtgevers de kans te geven je beter te leren kennen, is door iets te organiseren. Bijvoorbeeld een open huis, een picknick of een lezing (van jouzelf of een gastspreker).

  1. Geef een cadeautje weg

Wie krijgt er nu niet graag iets leuks? De truc is, dat door zo’n attentie de ontvanger voortdurend aan jou herinnerd wordt. Zeker als het iets is waar jouw bedrijfsnaam of logo op staat, en wat handig is om te gebruiken. Dat hoeft helemaal niet veel te kosten. Een praktische optie zijn bijvoorbeeld de papieren tassen van Maxilia. Je kunt ze laten bedrukken met jouw logo of een andere gewenste afbeelding, waardoor je mogelijke klant telkens als hij of zij de tas gebruikt aan je herinnerd wordt.

  1. Nodig iemand uit om samen ergens heen te gaan

Is er een bijeenkomst of congres waar je graag heen wilt? Nodig dan eens een mogelijke opdrachtgever uit om samen te gaan. Zo heb je een mooie kans om elkaar beter te leren kennen, zonder dat je meteen in de verkoop-stand staat. En het is nog gezellig ook.

  1. Zorg dat je in de media komt

Een artikel van jou in een relevant vakblad is een uitstekende manier om je expertise te laten zien. Bovendien geeft het je de gelegenheid om jouw netwerk (en dus mogelijke nieuwe klanten) hierop te wijzen. Zo breng je jezelf weer even onder de aandacht.

En jij? Welke verrassende en creatieve manieren zet jij in om een band op te bouwen met mogelijke nieuwe klanten? Ik ben benieuwd!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.