Naast mijn werk als ondernemer, werk ik part-time voor een stichting die zich inzet voor sociale veiligheid in de culturele sector. Ik organiseer daarvoor onder meer activiteiten en trainingen op dit gebied.
Een paar weken geleden organiseerde ik voor deze stichting een intervisie-bijeenkomst. Dit is een vaste groep van acht personen die een aantal keer per jaar samenkomt. De groep wordt geleid door een intervisiebegeleider.
Een dag voor de bijeenkomst zegden al een paar deelnemers af. Op de dag zelf kwamen er nog meer afmeldingen bij. Uiteindelijk bleek er maar één deelnemer aanwezig te zijn. Dat werkt natuurlijk niet met een intervisie, dus we dronken een kop thee en ik, de deelnemer en de intervisiebegeleider gingen weer huiswaarts. Erg jammer!
Op de terugweg in de trein herinnerde ik me een vergelijkbare situatie waarin ik zelf een training gaf, maar er uiteindelijk geen deelnemers aanwezig waren door een administratieve vergissing. Ik werd ingehuurd, dus ik had zelf verder geen invloed hierop gehad. De organisatie vond dat ze mij niet hoefden te betalen. Ik had immers niet “gewerkt”.
Ik was het daar (uiteraard!) niet mee eens. Ik had mijn training voorbereid, was met de trein naar de trainingslocatie gereisd en had tijd gereserveerd voor deze klus. Ik had er dus wel degelijk tijd en geld in gestoken. Dat ik de training niet kon geven, lag niet aan mij.
Maar ik had zelf ook een steekje laten vallen. Ik had vooraf namelijk geen annuleringsvoorwaarden besproken. En ik wilde in de toekomst graag voor deze opdrachtgever blijven werken. Daarom ben ik toen akkoord gegaan met het verplaatsen van de training naar een andere datum. Sindsdien bespreek ik vooraf met opdrachtgevers tot hoe lang van te voren ze een lezing of training zonder kosten kunnen afzeggen.
Omdat ik niet wilde dat de intervisiebegeleider het idee zou hebben dat ik verwachtte dat ze vanwege de vervallen training geen factuur zou sturen, mailde ik haar om te zeggen dat ze wat mij betreft gewoon kon factureren. Gewoon, omdat ik het belangrijk vind om te laten merken dat dit de norm zou moeten zijn. Ik werk zelf graag voor fijne opdrachtgevers. En doe mijn best om zelf een goede opdrachtgever te zijn.
Heb jij wel eens gedoe gehad met opdrachten die (last minute) geannuleerd werden? Je reactie is welkom hieronder.