Hoe je een goede prijs voor je werk bepaalt én krijgt

Catherine loopt rusteloos door haar atelier. Ze staat dit weekend voor het eerst met haar werk op een kunstmarkt. Omdat ze niet zo goed weet wat je kan verwachten, voelt ze zich wat onzeker.

Van andere kunstenaars heeft ze goede tips gekregen. Zoals zorgen voor extra verpakkingsmateriaal. Zodat mensen hun aankopen makkelijk mee naar huis kunnen nemen. En een lijst neerleggen waarop mensen die niet direct willen kopen (maar wel enthousiast zijn) hun e-mailadres achter kunnen laten. Zodat ze hen kan uitnodigen voor exposities.

Ze heeft een selectie gemaakt van het werk dat ze mee wil nemen. Een busje geleend voor het vervoer. Haar favoriete blouse gestreken en er een mooie shawl bij gezocht. Als je jezelf prettig voelt, straal je dat vast ook uit.

Maar wat betreft één ding heeft ze de knoop nog niet doorgehakt. Het bepalen van de verkoopprijzen van haar werk. Ze weet dat ze dat wel moet doen, maar stelt de beslissing steeds uit. Omdat ze het gewoon heel lastig vindt. De mensen die ze om advies heeft gevraagd lijken allemaal wat anders te zeggen. Daar heeft ze dus niks aan.

Het is natuurlijk ook best een dilemma. Ze wil geen kopers afschrikken door te hoog te gaan zitten. Maar als je te weinig vraagt, wordt je niet serieus genomen. Bovendien kost de huur van een plek op de markt ook gewoon geld. Het is wel de bedoeling dat ze dat terugverdient.

Vind jij het ook moeilijk om je prijzen te bepalen?

De vraag “Wat is een goede prijs voor mijn werk?” krijg ik zeer regelmatig tijdens mijn coachings. Ik help je daar dan ook graag mee. Helaas kan ik je er in dit artikel geen pasklaar antwoord op geven. Dat antwoord is namelijk afhankelijk van wat jij precies doet.

Als beeldend kunstenaar verkoop je je werk. Een tastbaar product. Terwijl je als regisseur vooral jouw tijd verkoopt. Voor toegepaste beroepen zoals tekstschrijvers en fotografen zijn er weer andere dingen om rekening mee te houden. Ook binnen dezelfde discipline zijn de verschillen groot. Als jij unieke kunstwerken aanbiedt, zijn je prijzen anders dan als je in oplages werkt. Met een algemeen antwoord zou ik je dus niet verder helpen.

Wel zijn er een aantal factoren die invloed hebben op de prijzen die je vraagt. Die zet ik hieronder graag voor je op een rijtje. Als je deze naloopt voor jouw situatie, is het een stuk makkelijker om tot een goede prijs te komen.

1. Je kosten
De eerste stap om je prijs te bepalen is je kosten op een rijtje te zetten. Je verdient namelijk pas iets, nadat je uit de kosten bent. Maak dus een overzicht van de kosten per werk of per opdracht. Bijvoorbeeld materiaalkosten of reiskosten. Maar vergeet niet ook vaste kosten (huur van je atelier, je website, een abonnement op een vakblad) mee te tellen en te verdelen over de verschillende opdrachten.

2. Tijd
Als je weet hoeveel kosten je maakt per werk of per klus, is dat wat je in ieder geval moet rekenen om uit de kosten te komen. Wil je er ook nog aan verdienen, dan reken je daar bovenop een honorarium voor je tijd. Maak dus een inschatting van hoeveel tijd je kwijt bent. En bepaal wat in jouw ogen een reëel uurloon is.

3. Wat vragen je concurrenten?
Iedere ondernemer heeft te maken met concurrentie. Het is dus belangrijk dat je weet wat anderen (die iets vergelijkbaars doen of maken) ongeveer vragen. Niet omdat je dan precies hetzelfde gaat vragen. Maar wel om te zorgen dat je niet al te ver afwijkt. Als je dat wel doet, zorg dan dat je goed kunt uitleggen waarom jij zoveel duurder of juist goedkoper bent.

4. Eénmalig of niet?
Is de verkoop of opdracht éénmalig of is er een kans dat je nog vaker iets voor deze opdrachtgever gaat doen? In het laatste geval, is het een overweging om een lagere prijs te vragen. Vaker voor dezelfde opdrachtgever werken scheelt jou namelijk tijd die je anders in je acquisitie moet steken.

5. Hoe onderscheidend ben je?
Als jij iets doet of maakt dat veel anderen ook kunnen doen of maken, is het voor je klanten aantrekkelijk om rond te kijken en prijzen te vergelijken. Als jouw stijl uniek is, of jij de onbetwiste expert bent op een bepaald gebied, dan zullen ze dat niet doen en kun je hogere prijzen vragen.

Hoe bepaal jij je prijzen? Vraag je al tijden hetzelfde of pas je het regelmatig aan? Krijg je weleens te horen van klanten dat ze je te duur vinden? Of juist te goedkoop? Jouw ervaringen zijn hieronder zeer welkom! Ik lees je graag!

P.S. Wil je graag met mij kijken naar jouw prijzen? En nog meer stappen maken in jouw ondernemerschap? Dan is een coachingstraject wellicht een mooie stap. Neem gerust contact met mij op om eens (vrijblijvend en kosteloos!) te kijken wat ik voor jou kan doen.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.