Boek – Tussen Kunst en Cash – Reacties van lezers

“Ik ben absoluut geen ‘lezer’, maar dit boek heb je zo uit. Het heeft me o.a. inzicht gegeven over een manier van werken die ik in mijn functie als jongerenwerker al deed, maar ook toe kan passen in de business fotografie en schilderijen die ik nu aan het uitbreiden ben. Ook heeft het me duidelijkheid gegeven over wat voor mij belangrijk is als persoon. Waar ik mee door moet gaan, waar ik mee moet gaan starten of misschien wel stoppen omdat het niet werkt. Het geeft me het gevoel een
gestructureerd plan te hebben, in plaats van iets te doen wat hopelijk gaat werken. Een absolute aanrader!”

Natalie Bruns – fotografe
www.shot-it.nl


“Ik vond je boek erg goed leesbaar. Inspirerend om de verhalen van al die
verschillende kunstenaars te lezen. Het was heel overzichtelijk doordat je een kader gebruikte waarin je kon lezen wat je van de kunstenaar kon leren. De tips waren duidelijk verwoord. Vooral de balans tussen zakelijkheid en creativiteit is ook voor mij een punt. Heel inspirerend te lezen
waartoe passie en doorzettingsvermogen kan leiden.”

Lia van Kampen – Beeldend kunstenares
www.liavankampen.nl


“Een artiest kan zijn eigen kunst niet verkopen” dat zei een vriendin van mij die kort geleden haar vijfsterren restaurant wegens omstandigheden moest verkopen. Een stellingname die wat boud mag klinken maar ik heb die inmiddels moeten onderstrepen. Velen met mij, weet ik inmiddels. Ik ben regisseur van theaterproducties en een stuk maken is het moeilijkste niet. De verkoop ervan is een heel ander verhaal. Ik heb de foute combinatie van angst voor cijfers en een bescheidenheid die voor de verkoop van zaken mij tegenwerkt. Hoe moest ik nu mijn creatieve uitspattingen aan de man brengen?

Ik heb het boek “Tussen Kunst en cash” gekocht omdat er te weinig mogelijkheden op scholen worden aangeboden om de kunstenaar te helpen zijn of haar weg te vinden in de harde zakelijke wereld. De opzet van het boek is heel prettig en handig. Verschillende kunstenaars van diverse disciplines ( bijvoorbeeld theaterregisseur, musicus, ontwerper enzovoorts) doen hun woordje en zij geven aan hoe zij hun kunst verkopen/ verkocht krijgen. Ieder heeft een eigen hoofdstuk dat wordt afgesloten met persoonlijke tips, wat de lezer kan leren en elke keer een toetsing aan een marketinginstrument.

Deze opzet werkte voor mij heel prettig. Ook al ben je niet handig in het verkopen dan nog krijg je allerlei ideeën die je toch op weg helpen om geld te verdienen aan je kunst. Zo kan ik ook makkelijker de weg om mijn creatieve uitspattingen aan de man te brengen. Ik vind dit boek onontbeerlijk voor elke kunstenaar. Ontdek de wereld tussen kunst en cash.”

Remco Lodeweges – Regisseur


“Ik heb met plezier je boek gelezen: goed opgebouwd, fijne bullits, heldere acties. ’Creatief zijn’ is ook op je eigen manier dingen ontdekken; ‘zakelijk daar een positie in vinden’ is daar ook onderdeel van. Erg fijn dat je in dit boek inspiratie op kan doen, en je eigen weg kan kiezen.

Ik heb wat tips opgeschreven, en neem ze voor dit jaar toe te passen. Zelf ga ik op zoek naar een manier om Acquisitie leuk te maken, net zo leuk als het visueel vertalen van complexe vraagstukken”.

Yurr Rozenberg – Ontwerper
www.yurr.nl


“Ik heb “Tussen Kunst en Cash” nog niet eens uitgelezen maar ik ben nu al enorm geïnspireerd!!! Het motiveert me om te lezen hoe andere creatieven het ondernemerschap ervaren. De tips van de ondernemers zijn heel handig en toepasselijk. Ik ga ervoor!”

Vineta du Toit


“Zoekend naar inspiratie over hoe ik (mede) met fotografie geld kan verdienen, kwam ik op de site van Maaike terecht. Ik vond de toon en inhoud direct al heel prettig. Ik besloot de eerste drie gratis hoofdstukken van haar boek te downloaden en vervolgens heb ik het boek aangeschaft. De vorm bevalt me zeer: ik hou ervan om verhalen van anderen te lezen, zeker als het succesverhalen zijn. Maaike benadrukt bovendien de lessen die je van ieder kunt leren. Zodoende staat er veel waardevols in het boek. Ook voor niet-kunstenaars overigens. Er staan veel tips in waar ik zelf niet aan had gedacht en die me inspireren anders te kijken naar mijn ondernemerschap. Ik heb het boek overigens al uit, maar ik wil het nogmaals – en dan rustiger – lezen.”

Lisette Geel
http://www.lisettegeel.nl


“Tussen Kunst en Cash is zowel inspirerend als praktisch. Wat heerlijk om positieve verhalen te lezen van creatievelingen die volop voor hun grote passie gaan en toch succesvol zijn. Dit boek maakt voorgoed komaf met het traditionele, geïdealiseerde beeld van de kunstenaar op zijn koude zolderkamertje. Geld is geen vies woord, het is een manier om je dromen te verwezenlijken en het leven te leiden dat je wilt. Als zelfstandig schrijfster en copywriter in hoofdberoep vind ik het enorm interessant om te lezen hoe anderen dit aanpakken. Maar de grootste troef van Maaikes boek is voor mij dat er per interview ook een handig overzicht van tips wordt gegeven die je meteen kan toepassen. Bovendien gaat de schrijfster dieper in de op de marketingprincipes die de kunstenaar in kwestie al dan niet bewust toepast, wat meteen heel goed aantoont dat kunst en marketing wel degelijk op een harmonieuze manier kunnen samengaan. Als er na het lezen van dit boek nog creatievelingen zijn die liever in armoede blijven leven en het gevoel hebben dat ze zich ‘moeten opofferen voor hun kunst’, is dat hun volste recht, maar ik vind het een verademing om ook eens te lezen dat – en hoe! – het anders kan. Dit is geen boek om eventjes te lezen en dan weg te leggen, het is een werkdocument, een leidraad en een inspiratiebron”

Leen Raats
www.leenraats.be


“Wat een leuk boek!! En wat een praktische tips!! Geen uitgewerkt leerboek, maar lekker leesbaar, en die handige tips bij elkaar zijn opeens erg inspirerend. Bedankt Maaike!!”

Ewout van der Linden – Docent entrepreneurship op Codarts & oprichter Music Motion


“Een geweldig boek dat mij als kunstenaar zeer aanspreekt. Het boek leest gemakkelijk weg. Aan de hand van ervaringen van andere kunstenaars worden handige tips gegeven over hoe het ook zakelijk kan lukken in de kunst. Door deze persoonlijke verhalen worden de tips in een identificeerbare, herkenbare omgeving neergezet. De theorie wordt daardoor makkelijk tot je genomen. Absoluut geen saai boek, maar toch theoretisch goed onderlegd en praktisch uitgelegd. Het is een prachtige brug tussen de economische marketingtheorie en de kunstenaarspraktijk”

Jacqueline Comello – Beeldend kunstenaar en schilderdocent


“Maaike heeft elf kunstenaars uit zeer verschillende disciplines geïnterviewd en hun inzichten over het runnen van een eigen bedrijf opgetekend. Uit het leven gegrepen, praktisch, zonder eindeloze theorieën. Maaike zelf vult die verhalen aan met tips uit de wereld van ondernemen en coaching. Overzichtelijk, bondig en alweer: praktisch”.

Anne-Tjerk Mante – Theatermaker en dichter


“Het boek heeft een heldere, consequente opbouw en het is heel fijn dat je aan het eind van elk gesprek opsomt wat de lezer ervan kan leren en dat je aangeeft op welke marketingtools deze mensen al dan niet bewust teruggrijpen. Ook de blokken met tips zijn handig. Het is al met al op deze manier naast een leesboek vooral ook een praktisch werkboek. Mooie foto’s en illustraties ook”!

Anja Nieuwold – Beeldend kunstenaar
www.anjanieuwold.nl


“Wat een bemoedigend en sprankelend boek! Geen portretten van supermensen maar van gedreven professionals. Hun tips voor de creatieve praktijk zijn spot-on. Eén zeurpuntje: de managementachtige cover doet niet helemaal recht aan de rijke inhoud van het boek”.

Inez van der Spek – Boekredacteur en schrijver over kunst & levensvragen
www.inezvanderspek.nl


“Eerlijk, open, handig en leerzaam! Eerlijke verhalen, openhartig, leerzaam wat de artiesten en kunstenaars zelf hebben ondervonden. Vooral de wijze lessen (en deze nog eens kort samengevat aan het einde van elk hoofdstuk) bieden inzicht. Het boek leest lekker weg. Voor mij al heel wat eye-openers gekregen. Vooral hoe je met geld vrijheid kunt “kopen” om nog meer in mijn creativiteit en mogelijkheden te steken. Want geld is belangrijk, eindelijk geen taboe meer binnen de creatieve sector. Het is nodig! Ik ben dankbaar voor alle eerlijke informatie en openhartigheid die in het boek gegeven is”.

Kristyle Verginia Gooding – Zangeres


Ook enthousiast geworden? Hieronder kun je het boek bestellen of een voorproefje aanvragen!


Bestellen

Het boek (inclusief de gratis online cursus) bestel je eenvoudig via deze link. Je ontvangt het boek na ongeveer 5 werkdagen. De investering bedraagt € 19,97. Dat is inclusief 2,50 verzendkosten, maar exclusief 6% BTW.

Echt een buitenkansje dus: voor slechts € 19,97 heb je zowel het boek, de online training én een workshop.

Om in aanmerking te komen voor de gratis workshop bestel je het boek via de hierboven genoemde link. Je krijgt dan direct een mail met een factuur. Stuur mij vervolgens een reply op die mail, waarin je aangeeft dat je graag bij de workshop wilt zijn. Dan reserveer ik een plek voor je. Let op: er zijn maar 100 plekken voor deze workshop. Wees er dus snel bij!

Liever eerst even bladeren?

Dat kan! Ik stuur je graag de eerste drie hoofdstukken GRATIS als PDF. Je kunt deze PDF hier aanvragen:

dit veld niet invullen s.v.p.

Je ontvangt de downloadlink in je mailbox en je gegevens worden NOOIT aan derden verstrekt.

Over de auteur

_MG_0738 (2)

Maaike van Steenis is coach en trainer en leert kunstenaars en creatieve ondernemers hoe ze meer kunnen verdienen met hun werk. Ze heeft inmiddels honderden creatieven geholpen een succesvol bedrijf op te bouwen. Artikelen van haar hand verschenen in o.a. Parool en NRC Next en ze geeft les in ondernemerschap op o.a. de Fontys Hogeschool voor de Kunsten en de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.