4 tips voor het opdoen van ideeën voor je nieuwsbrief

Inmiddels verstuur ik alweer 6 jaar mijn 2-wekelijkse Ezine. In al die jaren heb ik het nog nooit overgeslagen. Dat betekent dat ik in die jaren ongeveer 150 artikelen heb geschreven. Van mijn coachees die ook een nieuwsbrief versturen, krijg ik nogal eens te horen dat zij het moeilijk vinden om steeds weer nieuwe content te bedenken.

In het begin vond ik dat eerlijk gezegd ook best een uitdaging. Want hoe zorg je ervoor dat je steeds opnieuw waardevolle, verrassende en afwisselende inhoud hebt? Nu kost me dat geen enkele moeite meer. Het is alsof ik altijd wel een voorraadje ideeën heb waaruit ik kan kiezen.

Ik heb in de loop der jaren een paar trucjes geleerd die ervoor zorgen dat ik makkelijk nieuwe onderwerpen voor mijn nieuwsbrief bedenk. Graag deel ik ze met jou:

 

  1. Noteer altijd je ideeën

De inspiratie voor mijn Ezine-artikelen krijg ik op de meest uiteenlopende momenten. Tijdens een gesprek met een coachee, als ik boodschappen doe of in de trein zit. Maar ik weet inmiddels dat die ideeën ook zo weer verdwenen zijn. Tenzij ik ze meteen noteer.

Zorg er daarom voor dat je altijd een notitieboekje bij je hebt. Ook een fijne pen mag natuurlijk niet ontbreken. Zoals bijvoorbeeld een mooie Waterman vulpen.

 

  1. Schrijf over de ervaringen van jouw kopers of opdrachtgevers

Een hele goede manier om mogelijke klanten duidelijk te maken hoe jij werkt en wat ze aan jou kunnen hebben, is het beschrijven van de ervaringen van eerdere klanten. Je geeft ze als het ware een kijkje in de keuken.

Zo’n artikel heeft meestal de volgende opzet: eerst vertel je over de situatie van je opdrachtgever. Bijvoorbeeld over die leerling die worstelde met zijn viooltechniek of dat stel dat een schilderij wilde laten maken voor in hun woonkamer. Daarna beschrijf je jouw aanpak. Ten slotte vertel je over het resultaat en de reactie van je klant.

 

  1. Schrijf een review

Als je echt geen idee hebt voor je volgende nieuwsbrief, stel jezelf dan de vraag of je de laatste tijd nog interessante boeken hebt gelezen over jouw vakgebied. Of misschien heb je wel een indrukwekkend concert gezien of een expositie bezocht die de moeite waard is. Zoiets is voor je lezers beslist interessant. En je zet jezelf meteen neer als een expert die op de hoogte is van interessante publicaties of evenementen.

 

  1. Zoom in

Soms heb ik een onderwerp in mijn hoofd waarover ik wil schrijven. Maar als ik er dan over nadenk, blijkt dat ik over een specifiek deel van dat onderwerp ook een apart artikel kan schrijven. En daardoor heb ik uiteindelijk meerdere artikelen.

Als je bijvoorbeeld een stuk wilt schrijven met tips voor het schilderen van een portret, kun je dat ook opsplitsen in verschillende deelonderwerpen als kleurgebruik, schaduw, de eerste schets enzovoorts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.