5 essentiële tips om succesvol aan de slag te gaan met e-mailmarketing

*Gesponsord artikel*

E-mailmarketing is zelfs eind 2017 nog steeds het meest effectieve communicatiekanaal van alle marketing kanalen, met name vanwege de zeer lage ROI van ongeveer 4,40 euro voor elke geïnvesteerde euro. Ook heb je bij deze vorm van marketing de mogelijkheid om campagnes nauwkeurig te meten, in tegenstelling tot sociale netwerken, waar de toegevoegde waarde steeds moeilijker te evalueren is. Door de segmentering van e-mails pas je iedere e-mail aan de ontvanger aan en houd je het contact dynamisch.

Ondanks de effectiviteit van e-mailmarketing kan het echter lastig zijn om te beginnen met e-mailmarketing. Welk programma kies je? Wat zijn de basisstappen? Hoe worden e-mailcampagnes precies opgezet? In dit artikel vertelt Megan van Newsletter2Go je precies wat er bij komt kijken wanneer je je eindelijk aan e-mailmarketing waagt. Leer aantrekkelijke nieuwsbrieven maken en deze naar de juiste doelgroep op het juiste moment te sturen.

 

1. Bouw je adresboek op

De eerste stap wanneer je begint met e-mailen is het verzamelen van een lijst met kwalitatieve e-mailadressen. Wees niet verleid om in bulk adressen te kopen om het verzamelproces te versnellen. Veel van de adressen in deze bestanden zijn oud en niet meer in gebruik, of beschikken ontvangers die expliciet hebben aangegeven geen e-mails meer te willen ontvangen. De slechte kwaliteit en het hoge risico op aanmaningen en spammeldingen is het niet waard.

De beste manier om kwalitatieve e-mailadressen te verzamelen is door een aanmeldformulier in je website en sociale netwerken te integreren. Na het invullen van het aanmeldformulier ontvangt de ontvanger een zogenaamde double opt-in e-mail

met een bevestigingslink. Pas wanneer er op de link wordt geklikt wordt de ontvanger aan het adresboek toegevoegd. Dit zorgt ervoor dat je zeker weet dat je het e-mailadres mag contacteren.

Met een double opt-in e-mail zorg je ervoor dat alle contactpersonen in je adresboek je nieuwsbrief ook echt willen ontvangen. Om bezoekers aan te moedigen om zich aan te melden kun je ze bijvoorbeeld een klein cadeautje aanbieden in ruil voor het e-mailadres. Denk aan een whitepaper, uitnodiging voor een speciaal evenement, muziek download, kortingsvoucher of een hoofdstuk van een nieuw boek.

 

2. Gebruik een professionele software

De ergste fout die je als beginnend e-mailmarketeer kunt maken is het gebruiken van een klassieke mailclient, zoals Gmail of Outlook. Deze computerapplicaties zijn prima voor het mailen van vrienden en collega’s, maar helaas niet in staat zijn om een goede afleverbaarheid te garanderen boven een bepaald aantal verzonden e-mails.

Professionele oplossingen, zoals de e-mailmarketing software van Newsletter2Go, maken gebruik van whitelisted servers en beschikken over talrijke ISP-certificeringen die een hoge afleverratio garanderen en de mogelijkheid bieden om je adresboek nauwkeurig te beheren. E-mailadressen die niet meer bestaan en afgemelde e-mailadressen worden automatisch naar een inactieve lijst verschoven en in de toekomst niet meer gecontacteerd. Dit garandeert veilige e-mailmarketing.

 

3. Maak een doeltreffende e-mail

In een tijd waar bijna de helft van alle e-mails op mobiele telefoons worden geopend, is het essentieel om je nieuwsbrieven voor weergave op smartphones en tablets te optimaliseren.

De meeste professionele e-mailmarketing softwares bieden een editor waarmee je eenvoudig en snel een responsive e-mail kunt samenstellen. De lay-out past zich dan automatisch aan aan verschillende beeldschermformaten. Bekijkt de ontvanger je nieuwsbrief op hun mobiel? Geen probleem, de tekst en afbeeldingselementen worden eenvoudigweg aan het beeldscherm aangepast waardoor de e-mail correct gelezen kan worden.

Let bij het maken van je nieuwsbrief voor de volgende punten:

 

  • Gebruik een goede beeldverhouding tussen tekst en beeld: 2/3 tekst en 1/3 afbeeldingen.
  • Zorg voor witte ruimtes in het ontwerp om de nieuwsbrief overzichtelijker en beter leesbaar te maken.
  • Markeer je call-to-action acties goed (bijvoorbeeld met buttons in contrasterende kleuren) en plaats ze above-the-fold
  • Gebruik geen tot zeer weinig spamwoorden (seks, investering, casino, gratis, etcetera).

 

4. Personaliseer individuele e-mails

Met massa e-mails kom je vandaag de dag niet meer weg. Nu dat inboxen steeds voller worden, is het noodzakelijk om gepersonaliseerde, relevantie nieuwsbrieven te versturen wil je dat je e-mails geopend worden. Dit soort e-mails moeten inspelen op de verwachtingen en wensen van elke lezer.

Gebruik informatie zoals de leeftijd, interesses of het koopgedrag om ontvangers te segmenteren en groepen te creëren. Deze groepen stellen je dan in staat om verschillende content naar iedere ontvangersgroep te sturen.

Het is bijvoorbeeld aan te raden om een ander soort nieuwsbrief naar nieuwe klanten dan naar trouwe klanten te sturen. Wanneer u een fysieke winkels heeft kunt u ook op de locatie inspelen en ontvangers in een bepaalde stad over evenementen of acties informeren. Met een professionele e-mailsoftware kun je eenvoudig dynamische aanpassingen in de nieuwsbrief opnemen. Bovendien kan het onderwerp worden aangepast en met behulp van A/B-testen worden getest en geoptimaliseerd.

 

5. Analyseer de KPI’s

Een van de voordelen van e-mailmarketing is de mogelijkheid om veel data te meten en deze informatie vervolgens te gebruiken voor het optimaliseren van daaropvolgende campagnes. Analyseer hiervoor de belangrijkste indicatoren zoals het afleverpercentage, de openratio, click through rate en bounceratio.

Door gebruik te maken van een heatmap kun je ook precies zien op welke links je ontvangers het meest geklikt hebben. Met de heatmap vind je uit welke producten, links of content volgens de lezer het meest interessant was. Dit helpt je om je doelgroep nog beter te leren kennen.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.