Drie ondernemers-lessen die ik leerde van een Cypriotische taxichauffeur

Eind november gaf ik een workshop op een Showcase-festival voor Jazz- en wereldmuziek op Cyprus. Als ik daar s ’avonds laat aan kom word ik opgehaald door Vagis, een taxichauffeur die de festivalorganisatie voor mij heeft geregeld.

Ik ben gewend om dingen zelf te organiseren en nu is dat allemaal al gedaan. Ik kan direct instappen en word bij mijn hotel (dat ik ook al niet zelf hoefde te boeken) afgezet. Wat een luxe!

De dag erop ontmoet ik de festivalorganisatie, maak ik een uitgebreide wandeling langs de boulevard en leg de laatste hand aan de workshop die ik die avond ga geven in een lokale Jazzclub. Daarna volgt een diner en een Jamsessie.

De volgende dag heb ik tijd voor een bezoek aan het archeologisch museum, een wandeling door de stad en een bezoekje aan het theater dat het festival organiseert. Heel bijzonder is het om daar op de gevel mijn workshop en naam op het programma te zien staan!

Het is maar een korte trip, en de tijd vliegt voorbij. Een dag later zit ik dus alweer in de lobby te wachten op mijn vervoer naar het vliegveld. Opnieuw is Vagis mijn chauffeur.

We praten over mijn bezoek aan Cyprus, en over zijn werk als taxichauffeur. Het valt me al snel op dat hij zijn werk heel serieus neemt. Het is een ontzettend inspirerend gesprek, waarin ik een aantal bijzondere lessen mag leren die ook voor ondernemers enorm belangrijk zijn. Ik deel ze daarom graag met jou:

  1. Heb oog voor details

Voordat we vertrekken, haalt Vagis een doek en schoonmaakmiddel tevoorschijn. Snel poetst hij de ramen. “Ik reed net door een stuk van de stad waar ze aan het bouwen zijn, en dus waren de ramen nogal stoffig” geeft hij aan.

Als hij mijn koffertje voor me neerzet nadat we op het vliegveld zijn aangekomen, klapt hij nog snel het handvat voor me uit. Juist die kleine dingen laten zien dat hij zijn best doet om mij als klant een prettige ervaring te geven.

Ik realiseer me dat dit DE manier is om te zorgen dat jouw klanten of opdrachtgevers niet alleen maar tevreden zijn, maar ook echt onder de indruk.

  1. Zorg voor omstandigheden waarin je jouw werk goed kunt doen

In de dagen dat ik op Cyprus bent vind een belangrijke voetbalwedstrijd plaats: het lokale elftal speelt tegen Real Madrid. Ik vraag Vagis of hij de wedstrijd heeft gezien. “Nee” antwoord hij. “Ik ben vroeg naar bed gegaan, want ik had een rit om 3 uur s ‘nachts. Ik vind het niet verantwoord om te rijden als ik niet fit ben, dus voor zo’n rit pak ik altijd een paar uur extra slaap”.

Ook als ondernemer is het enorm belangrijk dat je extreem goed voor jezelf zorgt. En dat je weet wat jij nodig hebt om je werk goed, maar liever nog uitstekend, te kunnen doen.

  1. Vind jouw werk belangrijk

“Als chauffeur ben je de eerste persoon die iemand ontmoet als hij aan komt, of juist de laatste persoon die hij spreekt voor zijn vertrek. Dat onthouden ze altijd” vertelt Vagis. “Daarom is het heel belangrijk dat je als chauffeur een positieve indruk maakt. Dat je vriendelijk en behulpzaam bent. Cyprus is grotendeels afhankelijk van het toerisme, en ik zie mezelf als een ambassadeur voor het eiland”.

Zijn opmerking raakt me. Er zijn veel mensen die een auto van A naar B kunnen rijden. Maar een goede ambassadeur zijn? Dat is niet iedereen gegeven. Vagis vervult die rol als geen ander. Het feit dat hij zelf 100% overtuigd is van het belang van zijn werk, draagt daar beslist aan bij.

Dat is wat ik zo bijzonder vind aan reizen… de ontmoetingen die je hebt laten je anders naar jezelf en je eigen situatie kijken. En zo kan het zijn dat je zomaar inzichten op doet die je in hele andere situaties kunt toepassen.

Heb jij ook een bijzondere ervaring gehad toen je op reis was? Ik lees hem graag! Je verhaal is welkom.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.