De cruciale denkfout die jouw omzet saboteert

Eens in de zoveel tijd bellen we Dick de klusjesman. Als er wat karweitjes zijn opgespaard die ik zelf niet voor elkaar krijg (Ik repareer alles met Ducttape, en dat heeft zijn beperkingen). Een deur die niet goed sluit. De keuken die nu echt wel toe is aan een nieuw verfje. Eindelijk dat tweede slot op de deur.

Dick is een vitale kerel van ergens in de 60. Zo eentje die niet stil kan zitten, al zou je hem dwingen. Zijn agenda is meestal al maanden vooruit volgeboekt. Daar doet Dick geen enkele moeite voor. Het gebeurt gewoon vanzelf, omdat iedereen blij met hem is. En dus anderen naar hem door verwijst.

Maar wat maakt Dick nu zo bijzonder? Het is een vrolijke, opgeruimde man. Hij doet zijn werk netjes. Is veelzijdig. Maar dat zijn er vast wel meer. Er is echter 1 eigenschap die er bovenuit springt.

Dick vertelt mij wat ik wil.

Dat klinkt misschien wat dominant. Maar geloof me: het is geweldig.

Een voorbeeld: ik vroeg Dick om een douchebak te plaatsen. Dat leek me praktischer. Niet meer de hele badkamer nat na elke douchebeurt.

Dick vertelde mij toen dat dat helemaal geen goed idee zou zijn. Hoop werk. Afvoer niet geschikt. Maar door een randje te metselen kon hij precies bereiken wat ik echt wilde. Namelijk een droge badkamer.

Als ondernemer hebben we vaak de neiging om de opdrachtgever te vragen wat hij wil. En hem dan precies dat te geven. Dat noemen we dan klantvriendelijk. De klant is immers koning.

Maar in veel gevallen weet jouw opdrachtgever helemaal niet zo goed wat hij wil. Dat is namelijk niet zijn expertise. En dus zoekt hij naar iemand die hem precies vertelt wat hij wil.

En dat is beslist niet hetzelfde als iemand dingen aanpraten waar hij niet op zit te wachten. Het heeft alles te maken met goed luisteren naar de behoefte van de ander. Echt meedenken. En dan vanuit jouw deskundigheid advies geven.

Bijvoorbeeld over het geschiktste repertoire voor het feest van het bruidspaar dat jouw band boekt op hun grote dag. Of de meest passende kleurencombinatie voor het logo van die startende ondernemer.

Jij bent de professional. Dus als jij me vertelt wat ik wil en nodig heb, geeft dat mij vertrouwen. En dat is uiteindelijk de beste basis voor een langdurige samenwerking.

Weet jij wat je klanten willen? En durf je ze dat ook te vertellen? Ook als het afwijkt van wat ze zelf in eerste instantie denken? Laat het me weten in een reactie onder dit artikel!

10 gedachten over “De cruciale denkfout die jouw omzet saboteert

  1. gea grevink - Geplaatst op

    Hoi Maaike, wat een schot in de roos!

    Dit is precies wat wij doen. Dit is wat wij al jaren doen. Sinds een week benoemen wij dit ook op onze (nieuwe) website.
    Mede met dank aan jouw 10-daagse (-:

  2. Michiel - Geplaatst op

    Leuk artikel! Dat is zeker een kwaliteit van goed kunnen verkopen en ondernemen: vertellen wat je klant eigenlijk nodig heeft. Want die mist vaak de expertise om dat echt goed te weten. Het kan natuurlijk ook een goed middel zijn om iemand van alles aan te smeren dat ie juist niet nodig heeft, maar meestal filter je dat als klant er wel uit hopelijk 🙂

    1. Maaike - Geplaatst op

      Dank je wel Michiel. Ik ken gelukkig maar weinig creatieven die er blij van worden om mensen van alles aan te smeren… dan wordt je eerder autoverkoper 😉

  3. Arie Vuyk - Geplaatst op

    Wat een toffe nieuwsbrief! Vorige week kreeg ik een opdracht van een gemeente op de Veluwe, die wil dat ik een bepaald evenement opleuk. Het idee wat de opdrachtgever had was oké, maar moest inderdaad aangepast worden door mij als ervaringsdeskundige. Ter plekke, tijdens het voorgesprek ontstond er iets waar iedereen blij van werd en wat voorbij ieders verwachtin ging. Daarvoor is wel, bij zowel de kunstenaar als de opdrachtgever een bepaald ontvankelijke houding nodig. Hoe dan ook, dank voor je leerzame en inspirerende verhaal! Goede zaken gewenst Maaike!

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.