Kunst voor de kost: lessen uit de 19e eeuw

Onlangs bezocht ik de tentoonstelling “Kunst voor de kost” in het Dordrechts museum. In deze tentoonstelling staat het werk van (vooral 19e eeuwse) dat in die tijd goed verkocht centraal.

Ik zag bijvoorbeeld de kattenschilderijen van Henriette Ronner-Knip. Deze waren in die tijd enorm populair. Henriette, die kostwinner van haar gezin was, maakte daar dankbaar gebruik van. Hoe meer katten de klant op een schilderij wilde, hoe hoger de prijs.

Ook zag ik bloemstillevens van Piet Mondriaan. Totaal anders dan het werk in primaire kleuren waar we hem van kennen. Maar in die tijd was de markt nog niet klaar voor dat abstracte werk dat hem later beroemd zou maken. Dus de bloemenschilderijen zorgden voor een inkomen.

De combinatie van enerzijds werk dat goed verkoopt, en anderzijds vrij werk is van alle tijden. Dat maakt deze tentoonstelling goed duidelijk. Ik zie dat bij creatieven uit alle disciplines. De musicus die met een coverband goed verdient op bedrijfsfeesten maar ook eigen werk speelt op kleinere podia en daarmee bijna niks verdient. De fotograaf die eigen projecten bekostigt met het geld dat ze verdient met bruiloftsshoots. De kunstenaar die tekenlessen geeft naast het maken van vrij werk.

En er is ook niks mis mee. Ik ben ervan overtuigd dat het hebben van een stabiele inkomstenbron je als kunstenaar de rust geeft om je te kunnen focussen op je vrije werk. De belangrijkste tip die ik meeneem uit de tentoonstelling in het Dordrechts museum, is het belang van specialisatie.

De kunstenaars die daar te zien waren, verdienden ieder hun geld met een specifiek soort werk. Mondriaan maakte bloemstillevens, Henriette Ronner-Knip schilderde katten en Pyke Koch was bekend om zijn stillevens met fruit.

Met welke activiteit kun jij goed geld verdienen? Heb je daarin ook een specialisme? Je reactie lees ik graag hieronder.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.