Mijn 5 grootste inzichten na de lancering van mijn boek (waar jij ook zonder boek van kunt profiteren)

Toen mijn boek Tussen Kunst en Cash net klaar was vertelde ik aan iedereen “mijn kindje is geboren!”. Het voelde namelijk echt zo. En net als bij een baby begint het eigenlijk pas als het kindje er eenmaal is.

Voor mij stonden de afgelopen weken dus in het teken van boekpromotie. Er verschenen al recensies op verschillende plekken, er staan een aantal artikelen op de planning en onlangs was ik te gast bij een radioprogramma. Supergaaf!

Door hier zo intensief mee bezig te zijn, deed ik een aantal mooie inzichten op. Die deel ik heel graag met jullie.

  1. Het is enorm belangrijk om een community op te bouwen

Hoewel ik dit zo’n beetje bij elke training die ik geef vertel, werd ik me er nu weer opnieuw van bewust. Mijn boek verkoopt goed. Maar dat zou nooit zo zijn geweest als ik geen mailinglijst van meer dan 5000 mensen had. En een zakelijke Facebookpagina met meer dan 1000 likes. En een groot netwerk van allerlei organisaties die mij kennen.

Juist voor de verkoop van goedkopere producten (een boek, een CD, een theaterkaartje) heb je massa nodig. Je moet er immers heel veel verkopen om uit de kosten te komen. En dan heb je nog niets verdiend. Om er een succes van te maken moet je dus eerst aan de slag om die community op te bouwen.

  1. Ambassadeurs die zich verbonden voelen met jouw werk moet je koesteren

Het is fantastisch dat er de afgelopen weken zoveel mensen zijn geweest die mij hebben geholpen. Door reviews te schrijven. Door boeken te kopen en aan anderen cadeau te doen. Door mijn berichten te delen.

Niet alleen de mensen die ik interviewde zagen het ook een beetje als hun boek. Ook creatieven die ik nog niet eerder ontmoette waren bereid mij te steunen en te helpen. Echt fantastisch!

  1. Nieuws kun je maken

Ik ben een groot fan van de inzet van free publicity. Maar het is soms best een uitdaging om steeds weer een aanleiding te vinden om je werk onder de aandacht van de media te brengen. Ik kan je inmiddels vertellen dat een boek een prima aanleiding is…

Maar waar ik me vooraf minder bewust van was, is dat het ook een hele goede reden is om weer eens contact te zoeken met mensen die je niet zo vaak spreekt. Gewoon omdat je iets leuks te melden hebt.

Het zorgde er onder meer voor dat het sprekersbureau waar ik bij aangesloten ben mij weer fris in het geheugen heeft. En dat ik een aanleiding had om eerdere opdrachtgevers weer eens te mailen.

  1. Niet alles kun je plannen, sta open voor wat zich aan dient

Mijn persbericht stuurde ik onder andere naar de Boekmanstichting, omdat zij ook boeken recenseren in hun tijdschrift. Uit dit contact kwam, naast promotie voor mijn boek, ook een betaalde schrijfopdracht voort.

Ze vroegen me namelijk om een column te schrijven voor hun themanummer dat binnenkort verschijnt. Ik had in mijn bericht aan hen namelijk een link geplaatst naar een eerder artikel dat ik ooit schreef voor De Volkskrant. Blijkbaar had dat stuk indruk gemaakt. Het heeft weliswaar weinig met mijn boek van doen, maar het is wel een erg leuke klus.

  1. Vergeet niet om ook je eigen verhaal te vertellen

Een bijzonder moment tijdens mijn boeklancering was toen ik klaar was met mijn verhaal, en eigenlijk overvallen werd doordat mensen mij graag vragen wilden stellen. Ik had daar gewoon totaal niet bij nagedacht. Best suf eigenlijk.

In mijn boek geef ik 11 creatieve ondernemers een podium. Ik wil hun verhalen delen. Maar één van hen wees me erop dat ik ook mijn eigen verhaal meer mag vertellen. Want ook dat kan anderen inspireren.

Je reactie op dit artikel is hieronder welkom!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.