Met jouw werk in de media! Zo doe je dat!

De afgelopen weken stonden (en staan!) mijn dagen grotendeels in het teken van het promoten van mijn boek Tussen Kunst en Cash. Dat doe ik deels via mijn eigen netwerk. In dit E-zine vertel ik erover en ook op Social Media deel ik het regelmatig.

Maar om mensen die mij nog niet kennen op mijn boek te wijzen, is er natuurlijk meer nodig. Juist voor het bereiken van mogelijke nieuwe deelnemers, opdrachtgevers of bezoekers is het een heel goed idee om met je werk in de media te komen.

Daarnaast zorgt aandacht in de media ervoor dat mensen je gaan zien als iemand die goed is in zijn werk. Als een onafhankelijke partij (een krant, tijdschrift of radiozender) jou interessant genoeg vind om aandacht aan te besteden, dan moet je wel iets te bieden hebben.

Maar hoe doe je dat nou precies? De afgelopen weken deed ik er behoorlijk wat ervaring mee op. Graag deel ik mijn beste tips met je:

  1. Doe je huiswerk

Verwacht niet dat degene die jij benadert zelf veel moeite gaat doen om te bedenken waarom jouw werk interessant is voor zijn lezers of luisteraars. Dat moet JIJ hem dus uitleggen.

Als je contact opneemt, doe dan een concreet voorstel. Leg uit dat jouw werk goed past in die ene rubriek en waarom. Vertel wat voor gaaf idee voor een artikel je hebt. Benoem waarom jouw bijdrage in juist dat ene programma zo interessant is voor de luisteraars.

Met andere woorden: bereid je goed voor. Neem de tijd om een indruk te krijgen van het tijdschrift, de krant of het programma waarin je graag zou willen verschijnen. Bedenk waarom dat voor hen interessant is. En zorg vervolgens voor een aantrekkelijk en enthousiast voorstel.

  1. Benader de media heel gericht

Het heeft niet veel zin om dezelfde mail te sturen naar een hele lijst bladen, Tv-programma’s en radiozenders. Zeker als je hen via een algemeen mailadres (info@…) benadert, is de kans groot dat je bericht nauwelijks aandacht krijgt.

Veel meer kans op een positieve reactie maak je als je jouw mail stuurt aan de persoon die verantwoordelijk is voor dat specifieke onderwerp of voor die ene rubriek. Het kost even wat moeite om dit uit te zoeken, maar het zal je kansen zeker vergroten.

  1. Kies zorgvuldig welk medium je benadert

Natuurlijk is het verleidelijk om met je werk in dat ene prestigieuze vakblad te willen staan. En ik zeg ook heus geen “nee” als ik morgen gebeld wordt door De Wereld Draait Door. Aandacht in een bekend medium is beslist goed voor je ego. Maar het is niet altijd per se de beste keuze als het gaat om het bereiken van nieuwe kopers of deelnemers.

Als jij een locatietheatervoorstelling organiseert, of een beeldhouwworkshop, dan heb je uiteindelijk veel meer aan publiciteit in de regionale pers. En het mooie is: dat is een stuk makkelijker voor elkaar te krijgen.

Denk ook eens aan de vele regionale radiostations die Nederland rijk is. Die zitten vaak te springen om interessante gasten die iets willen vertellen over hun werk.

  1. Bouw relaties op met voor jou waardevolle media

Als het je eenmaal is gelukt om met je werk in een krant, blad of programma te staan, heb je daarna het directe mailadres van een journalist of programmamaker in je bezit. Een volgende keer dat je iets interessants te delen hebt, kun je diegene dus direct benaderen. Dat moet je uiteraard niet elke week doen. Maar het kan beslist geen kwaad om met een nieuw idee of project nog eens contact te zoeken.

  1. Kijk eens naar vaste rubrieken

Vaak zijn er in bladen en programma’s vaste rubrieken waarvoor steeds opnieuw deelnemers worden gezocht. Dat is best een uitdaging voor de journalist. Als jij je spontaan aanmeldt voor zo’n rubriek, kom je daarom vaak als geroepen.

Ook is er op Facebook de groep Roept u Maar, waarin journalisten die op zoek zijn naar interviewkandidaten hun oproep kunnen plaatsen. Een prima plek om regelmatig even doorheen te scrollen om te zien of er oproepen bij zitten die je aanspreken.

  1. Deel jouw mediamomenten met je achterban

Naast de aandacht van nieuwe opdrachtgevers of klanten, is een artikel in een tijdschrift of een radio-optreden ook iets dat mensen die je al kennen net dat beetje extra vertrouwen kan geven om met jou in zee te gaan.

Deel je artikelen of optredens daarom op je Social Media kanalen, en maak op je website een speciale pagina hiervoor aan. Dit zal mogelijke nieuwe klanten overtuigen van de kwaliteit die jij te bieden hebt. Neem gerust ook een kijkje op mijn media-pagina om inspiratie op te doen.

Is het jou wel eens gelukt om met je werk in de media te komen? Hoe heb je dat voor elkaar gekregen? Met jouw tips help je anderen weer verder. Deel ze dus vooral op hieronder.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.