Waarom je JUIST kunt leren van je minder getalenteerde collega’s (met oefening!)

Heb jij dat ook wel eens? Je hebt een collega die iets doet of maakt wat vergelijkbaar is met jouw werk. Niet hetzelfde, want als kunstenaar of creatieve ondernemer is je werk per definitie uniek. Maar wel hetzelfde soort werk. Hetzelfde genre of dezelfde stijl.

Je weet, bot gezegd, dat jouw werk veel beter is. Je techniek is beter. Er zit meer diepgang in. Je bent veelzijdiger en ook nog eens prettiger om mee te werken. Klantvriendelijker en meer geschoold.

En toch is die collega veel succesvoller dan jij. Hij exposeert op plekken waar jij maar al te graag zou willen hangen. Of zij heeft een agenda vol optredens. Hij wordt gevraagd voor de tofste opdrachten. Zij heeft een wachtlijst voor haar cursussen. Hij staat regelmatig in kranten of tijdschriften. Heeft honderden likes op Facebook. En heeft een omzet waar jij nog niet van durft te dromen.

Frustrerend, nietwaar?

Het voelt alsof je een groot onrecht wordt aangedaan. Hoe kan het toch dat iemand die overduidelijk minder goed is in zijn werk, toch veel succesvoller is? En veel meer verdient?

In dit soort gevallen kiezen velen van ons ervoor om diegene maar zoveel mogelijk te ontlopen. Ze willen niks meer horen over deze collega. Want zeg nu zelf; die jaloerse gevoelens zijn misschien menselijk, maar verre van prettig.

 

Toch zijn juist deze collega’s het meest waardevol om te volgen.

Soms haal ik in mijn trainingen een voorbeeld aan, waarop dan door een deelnemer gereageerd wordt. “Ja, maar ik vind het werk van deze fotograaf eigenlijk helemaal niet zo goed! Ik snap niet dat je juist hem als voorbeeld noemt.”

Juist daarom! antwoord ik dan altijd. Want zeg nu zelf: als iemand heel succesvol is, maar stiekem niet echt een vakman, dan kan deze persoon blijkbaar iets anders heel erg goed. En daar kun jij weer van leren.

Ik durf te beweren dat in de meeste gevallen deze persoon zijn marketing verdomd goed op orde heeft. Misschien is hij een geweldige netwerker. Of heeft zij een briljante website die hoog scoort in Google. Het zou ook kunnen dat hij een kei is in het enthousiasmeren en betrekken van zijn fans via social media. En zij schrijft enorm krachtige offertes en weet tijdens verkoopgesprekken iedereen voor zich in te winnen. Hij heeft wellicht een veelgelezen nieuwsbrief met duizenden abonnees.

Stel je eens voor: jij bent wel een kei in je vak. Hoe ver zou jij het kunnen schoppen als jouw marketing net zo strak was? Als iemand die niet zo heel goed is al zover kan komen met een goede marketing, dan moeten er voor jou toch zeker geweldige dingen mogelijk zijn?

Marketing is namelijk te leren. Vrij snel zelfs. Het is een stuk makkelijker dan schilderen, schrijven, huisstijlen ontwerpen, workshops geven of een instrument bespelen. Daar is namelijk jarenlang oefenen voor nodig. Terwijl je je marketing in een paar weken al een flinke boost kunt geven.

 

Daarom heb ik een oefening voor jou.

Ga je deze week eens verdiepen in een succesvolle collega. Dat kan iemand zijn die ook erg goed is in zijn vak, maar dat hoeft dus niet. Bekijk de website en social media profielen. Lees recensies en interviews. Probeer eens te achterhalen wat deze persoon aan marketing doet. Wat maakt hem of haar zo succesvol?

Vervolgens kun je dan kijken welke lessen jij hieruit kunt leren voor jouw bedrijf. Hoe kan jij dit gaan toepassen in jouw situatie? Je reactie lees ik heel graag hier mijn website (.

 

P.S. Op 9 april geef ik een gratis telefonische training waarin ik je 7 manieren leer op nog deze maand aan een nieuwe opdracht te komen. Meer informatie vind je hier.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.