Hoe Facebook jouw bedrijf kan schaden

Ontwerpster Marlies is pissig. Ze probeert in te loggen op Facebook. Maar haar account is geblokkeerd. Ze ontving een vaag berichtje. Ze zou een valse naam gebruiken. Onzin! Hoe komen ze daar nu toch bij.

Ze baalt er behoorlijk van. Voor haar bedrijf is Facebook enorm belangrijk. Ze gebruikt het dagelijks om haar nieuwe ontwerpen te promoten. En ze heeft veel tijd en moeite gestoken in het opbouwen van een grote groep fans.

Dat doet ze graag. Want het levert ook veel klandizie op. Maar dan moet ze natuurlijk wel gewoon in haar account kunnen. Dat gedoe komt ook precies op het verkeerde moment. Volgende week staat ze op een markt en ze wilde juist vandaag een win-actie posten om deze markt te promoten. Hoe meer bezoekers, hoe meer verkoop.

Naast dat dit haar dus zeker omzet gaat kosten, is ze ook gewoon verontwaardigd. Dit kan toch zomaar niet? Geblokkeerd worden van je eigen account? En dan nog wel om zo’n flutreden. Er klopt helemaal niks van.

Marlies is niet de enige die wel eens, al dan niet tijdelijk, een Facebook-blokkade heeft gehad. Dat kan bijvoorbeeld gebeuren als Facebook vermoedt dat je een valse naam gebruikt, als je te veel vriendschapsverzoeken naar onbekenden verstuurt of als je berichten of foto’s plaatst waar anderen aanstoot aan kunnen nemen. Zo’n blokkade kan terecht zijn. Maar er worden ook wel eens vergissingen gemaakt. Heel vervelend, maar niet echt te voorkomen.

Hoewel ik de frustratie van mensen als Marlies goed kan begrijpen, vraag ik me af of dat terecht is. Het voelt misschien alsof je op een dag thuis komt, de sleutel in je slot probeert te steken en krijg nou wat….je komt er niet in! Iemand heeft zonder jou iets te laten weten een ander slot op je deur geplaatst en zegt nu tegen jou; “Nee hoor, jij woont hier helemaal niet.”

Maar feitelijk is het natuurlijk niet hetzelfde. Want je Facebook-account is niet van jou maar van Facebook. Jij mag dus wel in dat huis wonen. Je mag er je eigen spullen in zetten. Je kunt de muren verven en er je vrienden uitnodigen. En je krijgt een sleutel. Maar als het erop aan komt is het niet jouw huis. Want je bent niet de eigenaar. En je betaalt ook geen huur.

Facebook geeft jou dat account alleen maar in bruikleen. Maar niemand weet tot wanneer. En onder welke voorwaarden. Die voorwaarden veranderen af en toe. Daar kun je dan heel hard tegen protesteren. Maar uiteindelijk heb je er weinig over te zeggen. De enige keuze die je hebt, is of je al dan niet gebruik blijft maken van Facebook.

Zelf heb ik daar geen problemen mee. Ik gebruik Facebook graag om mijn werk te promoten. Ik volg pagina’s die ik interessant vind en ik leg toffe contacten. Maar ik ben me er wel van bewust dat ik slechts een gast ben. En dat sociale media veranderlijk en vergankelijk zijn. Facebook lijkt niet meer weg te denken uit ons leven. Maar eerlijk is eerlijk…dat dachten we ook over Hyves en MySpace.

Daarom vind ik het een te groot risico om al te zwaar te leunen op Facebook in de marketing van mijn bedrijf. Ik weet immers niet zeker dat Facebook over een jaar nog bestaat. Ik denk het wel. Maar garanties heb ik niet.

Mijn contacten vormen de spil van mijn bedrijf. Daar ben ik heel erg zuinig op. Het is 1 van de redenen dat ik naast Facebook altijd actief mijn eigen contacten blijf onderhouden. Bijvoorbeeld door e-mailadressen te verzamelen en nieuwsbrieven te versturen. Zodat ik niet voor in dichte deur kom te staan. Zoals de vele muzikanten die dachten dat het hebben van duizenden vrienden op MySpace de gegarandeerde weg was naar eeuwige roem.

 

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties! Welke rol speelt Facebook in jouw bedrijf? En op welke andere manieren onderhoud jij je relaties? Je reactie is welkom onder dit bericht.

 

P.S. Op 9 april geef ik een gratis telefonische training waarin ik je 7 manieren leer op nog deze maand aan een nieuwe opdracht te komen. Meer informatie vind je hier.

7 gedachten over “Hoe Facebook jouw bedrijf kan schaden

  1. Victoria Jong - Geplaatst op

    Mooie vergelijking. Het is een artikel dat zeker allert maakt. Facebook en twitter zijn op dit moment de enige social media die ik gebruik. Op dat vlak ben ik nog een beginner, maar ik begrijp wel dat het belangrijk is om op meerdere benen te staan. Alleen zoek ik nog de grens tussen promotie maken en spam 🙂

  2. Frans Blok - Geplaatst op

    Mooi beeld: Facebook als huis waar je gratis in mag wonen, zonder te weten hoe lang. Dat geldt eigenlijk voor het leven zelf ook. Maar het prettige met sociale media is natuurlijk dat er in feite meerdere huizen zijn waar je gratis in mag wonen, dus als je je spulletjes een beetje verdeelt kan het nooit echt mis gaan.

  3. Linda van Erve - Geplaatst op

    Mooi artikel Maaike,

    Het maakt alert.
    Social Media zijn de buitenste franjes van mijn bedrijf die ik kan gebruiken om mensen naar binnen te krijgen, zoals het abonneren op een nieuwsbrief.

    1. Maaike - Geplaatst op

      Wat zeg je dat mooi, Linda! De buitenste franjes…. Een goede samenhang tussen nieuwsbrief en sociale media is inderdaad de beste manier!

  4. Maaike - Geplaatst op

    Mooie aanvulling, Arnoud! Afhankelijkheid is zowel klanten als voor marketingkanalen gevaarlijk.

  5. Arnoud Kas - Geplaatst op

    Hai Maaike,

    Helemaal eens met je betoog. Voor je business is altijd goed om op meerdere benen te staan. ’t Is geweldig als Facebook daar één van is. In een gezond bedrijf moet altijd de grootste klant, leverancier of dienst weg kunnen vallen zonder dat het bedrijf daarmee omvalt. Interdependency is het doel en niet depedency om met “Stephen Covey” te spreken. Ik onderhoud mijn relaties op een vergelijkbare manier zoals jij dit doet. Succes.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.