Wat journalisten je niet vertellen over in de media komen

Een paar jaar geleden zag ik een oproep van een journaliste. Ze was op zoek naar bewust kinderloze vrouwen voor een reportage in Trouw. Het zou een uitgebreid stuk worden met mooie foto’s erbij.

Het is een onderwerp waar ik me zeker bij betrokken voel. Als je ervoor kiest om geen kinderen te krijgen, moet je je als vrouw maar al te vaak verantwoorden. Vreemd eigenlijk. Daarom reageerde ik op de oproep.

Het interview leverde een mooi artikel op waar ik me goed in herkende. En nog mooie foto’s ook. Een positieve ervaring dus. Maar het staartje dat volgde, was iets waarop ik niet had gerekend.

Enige weken later werd ik gebeld: of ik mee wilde werken aan een thema-uitzending op de radio. Over bewust kinderloze vrouwen. Opnieuw werkte ik mee. Leuke ervaring, middenin de nacht gebeld worden om live je zegje te doen in de uitzending. Dus waarom niet.

Tot mijn verbazing volgden er nog verschillende verzoekjes (die ik heb geweigerd). Radio, een bekend vrouwenblad, een afstudeerscriptie enzovoorts. Een paar weken geleden was het weer raak. Door dat ene artikel in Trouw zit ik nu blijkbaar voor eeuwig in de kaartenbak van journalisten die op zoek zijn naar bewust kinderloze vrouwen.

Je zou toch zeggen dat er daarvan genoeg rondlopen in Nederland. Maar journalisten hebben weinig tijd. En dan is het wel zo makkelijk om iemand te polsen die al eerder aan iets heeft meegewerkt.

Mijn keuze om niet meer mee te werken aan media-uitingen hierover heeft niks te maken met het onderwerp. Ik bedacht me vooral dat het voor mij als ondernemer niet handig is als ik vooral op deze manier in de media kom. Ik wil namelijk dat mensen, als ze mijn naam googelen, zien dat ik een expert ben op het gebied van ondernemerschap voor kunstenaars en creatieven.

Natuurlijk is het prima om eens mee te werken aan een stuk over iets heel anders. Het kan zelfs nuttig zijn voor je bedrijf. Mijn deelname aan een rubriek in het AD leverde me bijvoorbeeld een ingang op die ik later weer kon gebruiken bij de promotie van mijn boek Tussen Kunst en Cash.

Maar wees je ervan bewust dat artikelen in bekende kranten en tijdschriften of uitzendingen op grote radiozenders hoog scoren in google. De kans is dus groot dat dit 1 van de bovenste hits gaat zijn als mensen je naam googelen.

Bedenk dus goed: hoe wil ik bekend staan? Wat wil ik dat mensen vooral van mij weten? En draagt dit daaraan bij?

Wat zijn jouw ervaringen met meewerken aan artikelen in kranten of tijdschriften? Je reactie is welkom.

Een gedachte over “Wat journalisten je niet vertellen over in de media komen

  1. Arnoud - Geplaatst op

    Leuk artikel weer Maaike.
    Een paar jaar geleden zijn mijn vrouw en ik met ons boomstammenhuis (loghouse) in diverse NPO2 programma’s (waaronder het goed bekeken Binnenste Buiten) op de TV geweest. Aangezien ik ook 2 keer per jaar intieme luisterconcerten geef bij ons thuis, was dit een goede combinatie. Ook dat bekenden mij op TV zagen en tegen elkaar zeiden, “hé, dat is toch de troubadour die we op dat feest hebben gezien” heeft tot reuring en aanvragen voor optredens geleid.

    Toch: Zeg nooit zomaar ja als je gevraagd wordt voor media uitingen, maar denk altijd eerst een stap verder: Neem mee in je beslissing hoe je doelgroep hier tegenaan gaat kijken en of je positieve spin off kunt genereren. Doe het anders liever niet, hoe “leuk” het misschien ook is.

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.