5 tips om meer uit je visitekaartje te halen

Ik ben op een netwerkborrel voor mensen uit de theatersector. Verschillende groepjes mensen staan bij elkaar en zijn druk in gesprek. Sommigen kennen elkaar al langer, anderen hebben elkaar net voor het eerst ontmoet. Er hangt een ontspannen sfeer.

Een toneelschrijver, een operazangeres en ik wisselen ervaringen uit over het aanvragen van subsidies. Dan worden we plots onderbroken. Een jonge vrouw die we geen van allen kennen en verder ook nog niet gesproken hebben drukt ieder van ons haar visitekaartje in de hand. “Daaag, ik moet er weer vandoor” mompelt ze, en snelt de deur uit.

We kijken elkaar verbaasd aan. De situatie is natuurlijk ook best absurd. We hebben geen idee wie deze dame is en wat we met haar kaartje moeten. Er staat enkel een naam op en een telefoonnummer. Geen idee dus wat ze doet. De kans dat één van ons contact met haar opneemt is vrijwel nul.

Bijna iedere ondernemer heeft een visitekaartje. Maar die kaartjes gewoon lukraak bij zoveel mogelijk mensen dumpen gaat je geen klandizie opleveren. Zeker niet als het een onorigineel kaartje is met veel te weinig relevante informatie erop.

Het kan ook anders! Deze 5 tips helpen je om er veel meer uit te halen:

 

  1. Zorg dat je kaartje duidelijk maakt waarvoor men bij jou terecht kan

Door op je kaartje duidelijk jouw werkzaamheden te vermelden, weet de ander wat hij aan je heeft. Dat kan in de vorm van steekwoorden, maar ook heel goed in de vorm van een korte, kernachtige zin.

 

  1. Maak van je visitekaartje een blokje kaas

Bij de kaasboer mag je vaak een stukje proeven. Als je enthousiast bent over dat ene stukje, koop je vast een groter stuk. Maak van jouw visitekaartje een mini-kunstwerkje. Of zet er een link op naar een gratis download van je nieuwste nummer. Zorg dat je niet alleen jouw contactgegevens weggeeft, maar ook een voorproefje van jouw werk dat smaakt naar meer…

 

  1. Social media links

De drempel om iemand zomaar te bellen of te mailen is best hoog. Maar een vriendschapsverzoekje op Facebook of LinkedIn gaat makkelijk. Door mensen via je kaartje “uit te nodigen” om op deze manier contact te houden, kun je een band opbouwen. Zo zorg je dat je ook na die eerste ontmoeting in beeld blijft.

 

  1. Geef je nieuwste “product” een eigen kaartje

Heb je net een nieuw album, een boek, een tentoonstelling of een voorstelling? Maak daar dan een eigen kaartje voor als je gaat netwerken. Via online drukkerij Drukzo NL heb je snel kwalitatief hoogwaardig drukwerk in huis, en ook nog eens voordelig! Geen reden dus om niet meerdere kaartjes te laten maken.

 

  1. Zorg dat je niet alleen kaartjes weggeeft, maar ook ontvangt

Kaartjes uitdelen is prima, maar je weet nooit zeker wat de ander ermee doet. Als je zelf een kaartje ontvangt, heb jij de controle over de follow up.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.