Waarom je jouw opdrachtgever NIET moet geven wat hij wil

Onlangs was ik op een bijeenkomst voor muzikanten. Eén van de sprekers vertelde toen dat het enorm belangrijk is om jezelf als een expert neer te zetten. En dus je klanten te vertellen wat goed voor ze is. Ook als dat iets anders is dan ze zelf in gedachten hebben.

Het klinkt misschien een beetje betweterig om dat te doen. Hebben we niet altijd geleerd dat “de klant nu eenmaal koning is”? En dat je hem dus vooral moet geven waar hij om vraagt? Je wilt immers dat je opdrachtgever blij met je is.

Er is niks mis met je best doen om je opdrachtgever blij te maken. Integendeel. Maar het is belangrijk dat je je realiseert dat je klant misschien helemaal niet zo goed weet waar hij blij van wordt. Omdat hij nu eenmaal geen expert is.

Als je als muzikant bijvoorbeeld te horen krijgt dat je opdrachtgever een knalfeest wil, en dat je dus maar lekker tekeer moet gaan, kun je natuurlijk precies doen wat hij vraagt. Maar dan bestaat de kans dat je uiteindelijk niemand blij maakt met je optreden. Omdat de ruimte of de gelegenheid helemaal niet geschikt was voor heel hard spelen. En de gasten dus last hadden van het volume.

Of wanneer je als webdesigner gevraagd wordt om een site te ontwerpen met een heel onhandige structuur. Die ziet er uiteindelijk vast prachtig uit. Maar als bezoekers snel afhaken omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken, heeft je opdrachtgever daar weinig aan.

Je opdrachtgever is geen expert. Hij denkt alleen aan het resultaat wat hij wil bereiken. Een geslaagd feest met blije mensen en een uitbundige sfeer. Een website die er goed uit ziet en die klanten oplevert.

Maar hoe dat resultaat het beste bereikt kan worden? Daar heeft hij soms maar bar weinig kaas van gegeten. Dat is ook logisch, want het is zijn werk niet. Als jij een lekkende gootsteen hebt, ga je waarschijnlijk ook de loodgieter niet vertellen hoe hij deze het beste kan repareren. Je wilt gewoon dat het gefixed wordt.

Gelukkig heeft ook jouw klant een expert tot zijn beschikking die hem precies kan vertellen wat hij nodig heeft. Jij dus!

Vraag vooraf goed door over welk resultaat je opdrachtgever precies voor ogen heeft. Wat wil hij bereiken? Wat moet het effect zijn? Vervolgens is het aan jou om te vertellen wat er nodig is om daar te komen.

 

Wil jij meer tips van deze expert 😉 om je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Een goede eerste stap is het bijwonen van dit inspiratie-event.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.