Als je het niet van mij aanneemt, luister dan vooral naar Marina Abramovic

Een poos geleden las ik de memoires van performance-kunstenaar Marina Abramovic. Het lezen over de levens van grote kunstenaars blijft voor mij een inspiratiebron. Ik ben door mijn werk ook altijd extra nieuwsgierig wat zij te zeggen hebben over ondernemerschap. In haar boek “Walk through walls” kwam ik de volgende quote tegen:

“Dat is het interessante aan kunst. Sommige mensen hebben het talent – en de energie – om niet alleen een kunstwerk te maken, maar ook te zorgen dat dit precies op het juiste moment op de juiste plek is. Sommige kunstenaars beseffen dat ze na het ontwikkelen van een idee evenveel tijd moeten besteden aan het vinden van een manier om het werk te exposeren en de infrastructuur om dat te ondersteunen. En sommige kunstenaars hebben daar simpelweg de energie niet voor en die moeten bij de hand worden genomen door kunstliefhebbers, verzamelaars of het galeriesysteem.”

Voor mij zit hier veel waarheid in. Het is iets dat ik vaak zeg in mijn coaching en in de lessen die ik geef op kunstvakopleidingen. Je kunt jezelf afhankelijk opstellen van bemiddelaars zoals galerieën en impresariaten. Maar je kunt ook het heft in eigen hand nemen en zelf aan de slag gaan om je werk de bekendheid en aandacht te geven die het verdient. En toch blijven er talloze kunstenaars en artiesten over die al hun peilen richten op deze bemiddelaars.

Het is eigenlijk een nogal ouderwetse benadering. Vroeger was het namelijk zo dat je als kunstenaar of artiest nauwelijks buiten galerieën, impresariaten, labels of uitgevers kon. Het was DE manier om je werk verkocht te krijgen. Maar sinds de komst van het internet is dat allemaal veranderd. Het is steeds normaler om als muzikant of schrijver je werk in eigen beheer uit te brengen. En ook theatermakers verkopen zelf hun werk aan podia. Kunstenaars gaan zelf de boer op met hun werk.

Je ziet ook dat er steeds minder bemiddelaars over blijven. Of dat er nieuwe varianten ontstaan: uitgeverijen die (tegen betaling) wel de productie van een boek verzorgen, maar niks doen om het te promoten. Of galerieën die ruimte verhuren aan kunstenaars voor het tentoonstellen van werk, maar geen commissie vragen en ook geen bezoekers trekken. Wil je daar echt iets aan overhouden, dan zul je dat zelf moeten doen.

Het is niet voor niets dat marketing en promotie inmiddels een wezenlijk onderdeel uit maakt van het programma van veel kunstvakopleidingen. Het is simpelweg nodig om als kunstenaar of artiest te kunnen leven van je werk.

Is dat erg? Ik denk van niet. Het geeft je immers ook de vrijheid om het allemaal op jouw manier te doen.

Ik lees je reactie graag!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.