De vraag die iedere creatieve ondernemer zichzelf zou moeten stellen

Het is bijna niet voor te stellen dat het alweer meer dan een jaar geleden is dat ik een training aan een groep gaf. Ik weet het nog goed. Ik was te gast in Groningen bij een groep ondernemers in de mode. Het was een ongeveer week voor de eerste lockdown.

Op zo’n middag heb ik altijd veel gesprekjes met deelnemers. Je vertelt elkaar over je bedrijf en je werkzaamheden. Het valt me dan altijd weer op dat de meeste mensen in zo’n geval vooral de nadruk leggen op WAT ZE DOEN. Ze vertellen dat ze trouwjurken maken, beeldhouwcursussen geven, websites ontwerpen of een koor dirigeren.

En daar is ook niets mis mee. Het is vaak de simpelste manier om informatie te geven. Maar het is niet hetgeen waarmee je interesse wekt bij een mogelijke klant. Want als je vertelt WAT JE DOET redeneer je vooral vanuit jezelf. Je maakt geen verbinding met de behoeften van de ander. In sommige gevallen kan die ander die connectie zelf maken. Maar niet altijd. En dan is het slim om hem een beetje te helpen.

De vraag die je daarbij gaat ondersteunen is: Welk probleem los ik voor die ander op? Of, als het woord probleem nogal zwaar klinkt: Welk verlangen vervul ik voor deze persoon?

 Als je trouwjurken maakt, zou je kunnen denken aan klanten die op zoek zijn naar een unieke jurk die helemaal naar wens van de bruid gemaakt is en perfect zit, ook als je geen gangbare maat hebt. Zodat de aanstaande bruid zich comfortabel en zelfverzekerd voelt tijdens die speciale dag.

Voor de aanbieder van beeldhouwcursussen is het dan weer goed om te realiseren dat de deelnemers graag nieuwe technieken willen leren en hun creativiteit willen ontwikkelen, maar dat ze ook verlangen naar een gezellige avond waar ze nieuwe sociale contacten op doen en wekelijks een paar uur helemaal voor zichzelf hebben, los van werk of gezin.

Wanneer je je bewust bent van de problemen of de verlangens van jouw klanten, en tijdens een gesprek hierop in gaat, heb je plotseling een heel ander gesprek. Een gesprek waarin je echte verbinding kunt leggen met wat voor jouw klanten van belang is.

Ik lees je reactie graag!

Een gedachte over “De vraag die iedere creatieve ondernemer zichzelf zou moeten stellen

  1. Andrea - Geplaatst op

    Denken vanuit mijn opdrachtgever, letterlijk in zijn huid kruipen iov vertellen waar ik goed in ben: dat in de huid kruipen van deed ik als speler en pas ik toe als ik maak maar ook in marketing .

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.