De belangrijkste eigenschap van succesvolle creatieven is niet wat jij denkt!

Vorig jaar kwam mijn boek Tussen Kunst en Cash uit. Voor dit boek interviewde ik 11 succesvolle creatieve ondernemers. Ik wilde erachter komen wat maakt dat zij goed kunnen leven van hun werk, terwijl anderen daar zoveel moeite mee hebben.

Ik had natuurlijk allerlei ideeën over hun eigenschappen. Zaken als doorzettingsvermogen, goed zijn in je werk en veel netwerken. En die kwamen ook heus wel naar voren. Maar er was nog iets veel belangrijkers.

Als creatieve ondernemer is het extreem belangrijk dat je leert omgaan met afwijzing. Juist als het gaat om je eigen creatie, ben je vaak heel gevoelig. Je ziel en zaligheid heb je in je kunstwerk, voorstelling of ontwerp gestopt. En als iemand het dan niet wil hebben, kan dat pijn doen.

In mijn coaching en trainingen kom ik veel creatieven tegen die zich laten tegenhouden door de angst voor afwijzing. Ze hebben 1 of 2 keer een expositiegelegenheid benaderd, of een podium. En ze kregen een afwijzing. Of helemaal geen reactie. En dat houdt ze vervolgens tegen om het nog eens te proberen.

Maar daarmee snijd je jezelf in de vingers. Want wachten tot de aanbiedingen naar jou toe komen, schiet ook niet op. Het is dus vooral een kwestie van volhouden en je niet al te veel aantrekken van die afwijzingen. Trompettiste Saskia Laroo zegt het in mijn boek heel mooi:

“Als 100 mensen roepen dat ze het leuk vinden en 1 niet, laat ik mijn gevoel niet bepalen door die ene. Om mij heen zie ik dat anderen dat wel doen. Best zonde. Ik heb een soort bord voor mijn kop en kijk puur naar de objectieve informatie en naar het resultaat.”

Uiteindelijk is het vooral een kwestie van de juiste verwachtingen hebben. Als je er rekening mee houdt dat je “nee” te horen krijgt, laat je je er minder door uit het veld slaan.

Ook de kracht van de aantallen speelt mee. Ik benader zelf regelmatig plekken waar ik graag workshops of lezingen voor zou geven. Tientallen per jaar. En die zeggen echt niet allemaal ja. Dat weet ik, en daar stel ik me dus op in. Kunstenaar Rogier Ruys zegt het in mijn boek veel mooier:

“Soms moet je op 1000 deuren kloppen voordat er eentje open gaat. Je kunt echt je eigen kansen creëren.”

Heb jij je wel eens tegen laten houden door de angst voor afwijzing? Of heb je juist een manier gevonden om ermee om te gaan? Je reactie is welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.