De belangrijkste persoon aan wie je jouw werk moet verkopen

Eind vorig jaar mocht ik voor de tweede keer een workshop geven op het Jazz & World music showcase festival in Limassol op Cyprus. Het was wederom een geweldige ervaring! Des te meer omdat ik dit keer de workshop samen gaf met mijn vriend (en beroepsmusicus) Jan.

We bezochten samen de optredens van de deelnemende bands. Daarnaast stonden er verschillende ontmoetingen met lokale en internationale gasten op het programma. Er waren vertegenwoordigers van een aantal andere Europese showcase-festivals aanwezig.

En natuurlijk raak je dan makkelijk in gesprek. “Wie ben jij, waar kom je vandaan en wat brengt je hier” is de vraag waarmee zo’n beetje elke ontmoeting begint. Ik vertelde over de workshop die we de dag ervoor hadden gegeven, en de reacties erop van de plaatselijke muzikanten.

Al snel kregen we allerlei vragen over onze workshop. Andere festivalorganisatoren waren het erover eens dat deze workshop een hele mooie aanvulling vormde op het programma. En dat de inhoud superwaardevol is voor muzikanten.

Gek genoeg realiseerde ik me achteraf pas dat ik eigenlijk de hele tijd verkoopgesprekken aan het voeren was. Maar dan zonder alle negatieve gevoelens, spanning en krampachtigheid die ik daar soms bij ervaar.

Jan en ik hadden het er die avond over. Wat maakt nu dat het hier ineens zo makkelijk gaat? Natuurlijk speelt de inspirerende omgeving een rol. Veel dingen gaan makkelijker in de zon met een glas wijn erbij. Maar dat is echt niet alles.

Ik bedacht me dat het vooral kwam doordat we beiden zo enorm enthousiast werden van onze workshop. Dat we, elk vanuit onze eigen ervaringen in de praktijk, beseften hoe waanzinnig veel beginnende bands hieraan kunnen hebben. Of, om het met Jans woorden te zeggen “dit is wat ik zelf graag had willen leren toen ik op het conservatorium zat”.

Je zou dus kunnen zeggen dat we deze workshop eerst aan onszelf verkocht hadden, voordat we er met anderen over spraken. En die overtuiging is voelbaar voor iedereen waarmee je praat.

Wat heeft jouw geholpen bij het verkopen van je werk? Ik ben heel benieuwd!

Een gedachte over “De belangrijkste persoon aan wie je jouw werk moet verkopen

  1. Rob Meyer - Geplaatst op

    Mijn methode van ‘over de streep halen’ van de klant is vrij simpel: Luisteren naar de wensen en behoeftes van de klant en daar op in spelen middels de grootst mogelijke flexibiliteit, evenwel zonder mijn identiteit te verliezen. Vervolgens het beeld schetsen dat een geslaagde feestavond op drie pijlers staat: de gasten, de horeca en het entertainment. Als die drie goed samenwerken, heb je zo goed als altijd een mooie feestavond. Daaraan toegevoegd mijn eigen enthousiasme m.b.t. bepaalde muziekstijlen, aansluitend op de wensen en leeftijdscategorie van de klant. Dat maakt dat ik al bijna 30 jaar volledig kan leven van mijn optredens als muzikaal entertainer. En dat gaat wat mij betreft gewoon door. Ik hou niet van geraniums. 😉

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.