De enige twee manieren om te zorgen dat opdrachtgevers jou onthouden

Sanne is gefrustreerd. Ze is tekstschrijver en werkt voor verschillende opdrachtgevers. Sommige huren haar vrijwel elke maand in. Voor anderen doet ze af en toe een opdracht.

Vorig jaar heeft ze zo’n incidentele klus gedaan voor Brigitte, die een winkel in woonartikelen heeft. Ze schreef teksten voor de website en voor de jaarlijkse brochure. De samenwerking verliep prima.

Tot haar verbazing hoorde Sanne onlangs dat Brigitte voor de brochure van dit jaar een ander heeft ingehuurd. Tijdens een coachingsgesprek vertelt ze mij hierover.

“Ik snap het gewoon niet. Ze was tevreden over mijn werk. En ik ben ook zeker niet duur. Dus waarom gaat ze dan naar een ander? Heb ik dan toch iets niet goed gedaan? Ik zou alleen niet weten wat.”

Ik vraag wat door over de situatie. Het klinkt alsof Sanne de opdracht inderdaad naar verwachting heeft gedaan. Ze leverde waar haar opdrachtgever om vroeg. Hield zich netjes aan de afspraken. En berekende een schappelijke prijs. En daar zit dus ook het probleem…

Door precies te doen wat je opdrachtgever van je verwacht, maak je geen indruk. Want feitelijk zijn er maar twee manieren om te zorgen dat jouw opdrachtgevers je onthouden.

De eerste is door minder te doen dan je opdrachtgever van je verwacht. Bijvoorbeeld door je werk te laat af te hebben, extra uren te rekenen voor iets waarvan de opdrachtgever verwacht dat het bij de opdracht hoort (of dat terecht is, is een tweede) of gewoon minder goede kwaliteit te leveren.

Al deze dingen zorgen ervoor dat je een slechte indruk achter laat. Je klant zal dat zeker onthouden. En vraagt je dus niet meer.

De tweede manier om te zorgen dat de opdrachtgever je onthoudt, is door juist meer te doen. Als Sanne naast de webteksten ook enkele waardevolle extra tips voor de website had gegeven, was Brigitte vast meer onder de indruk geweest.

Andere manieren om te zorgen dat je opdrachtgever een bijzonder goed gevoel aan de samenwerking overhoudt, zijn bijvoorbeeld dat je je werk uitzonderlijk goed doet (veel beter dan verwacht!), je veel sneller bent dan afgesproken of als je iets extra’s doet waar hij zelf nog niet aan heeft gedacht.

Er is natuurlijk niks mis met “gewoon degelijk werk leveren”. Maar het maakt je wel inwisselbaar. En ik vermoed dat dat is wat er bij Sanne gebeurde. Het kan zomaar gebeuren dat Brigitte het afgelopen jaar een leuk contact heeft opgebouwd met iemand van haar sportclub die tekstschrijver is. En dat ze diegene dus de opdracht heeft gegeven.

Dat betekent niet dat Sanne haar werk niet goed heeft gedaan. Het betekent wel dat ze te weinig indruk heeft gemaakt. En dat is iets waar ze voortaan meer aandacht aan mag besteden.

Hoe zorg jij dat je indruk maakt op je klanten? Ik ben heel benieuwd! Je reactie is welkom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.