De meest gemaakte fouten bij het aanvragen van subsidies

Eigenlijk is het schrijven van een subsidie-aanvraag vergelijkbaar met het schrijven van teksten voor je website. Het is veel makkelijker om bij de aanvraag van iemand anders aan te geven wat er mis is, dan bij die van jezelf.

Al flink wat jaren ben ik als commissielid betrokken bij verschillende adviescommissies. Ik lees en beoordeel meer dan honderd aanvragen per jaar. Als aanvragen die worden afgewezen, heeft dat meestal te maken met één (of meerdere) van de redenen hieronder:

  1. De aanvraag is te laat

Fondsen en subsidiegevers werken met strikte procedures. De beoordeling gaat via een aantal stappen en dat kost tijd. Als je aanvraag te laat is, wordt hij waarschijnlijk niet eens in behandeling genomen.

  1. De aanvraag voldoet niet aan formele eisen

Elke subsidiegever heeft een aantal eisen waaraan je aanvraag in ieder geval moet voldoen. Bijvoorbeeld dat aanvragen alleen kan als rechtspersoon. Of een maximum bedrag dat je kunt aanvragen. Hiervan afwijken heeft geen zin.

  1. Je plan is niet concreet genoeg

Subsidiegevers verwachten dat je al flink onderzoek hebt gedaan voordat je je aanvraag stuurt. Als je een voorstelling wilt maken, is het belangrijk dat je al een aantal speellocaties hebt die je willen programmeren. Wil je samenwerken met een andere organisatie, dan verwachten ze dat je daar al contact mee hebt gehad.

  1. De begroting sluit niet

Naast de inhoud, wordt ook de financiële kant van je project tegen het licht gehouden. In je begroting geef je aan welke kosten je gaat maken, maar ook welke inkomsten daar tegenover staan. Uiteindelijk moeten kosten en inkomsten aan elkaar gelijk zijn.

  1. De zakelijke kant van je plan is onderbelicht

Soms lees ik een plan dat artistiek gezien prima in elkaar zit. Maar het is net zo belangrijk om ook te beschrijven hoe je het organisatorisch aan wilt gaan pakken. Hoe ziet je marketing eruit? Wie is verantwoordelijk voor productionele taken? En hoe zit het met de financiën?

  1. Keuzes worden niet gemotiveerd

In je plan is het belangrijk om toe te lichten hoe je tot bepaalde keuzes bent gekomen. Waarom wil je juist dit stuk uitvoeren? Hoe kwam je tot de keuze voor dit team? Je kiest ervoor om op locatie te spelen; welke meerwaarde heeft dit?

Meer weten over fondsenwerving? Misschien is de masterclass iets voor jou!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.