Hoe je als kunstenaar of artiest blijft hangen bij jouw klanten

Eén van de dingen die ik tijdens mijn lezingen, coaching en lessen tot vervelends toe herhaal, is dat het altijd makkelijker is om te zorgen dat je bestaande klanten nogmaals een aankoop doen, dan om een hele nieuwe klant (of opdrachtgever, of koper) te werven.

Als je je realiseert hoe belangrijk vertrouwen is in de beslissing of mensen met je in zee gaan, is dat ook logisch. Bij bestaande klanten is dat vertrouwen volop aanwezig. Ze weten wat ze aan je hebben, en zijn blij met jouw werk. Ga maar na: als jij een fijn persoon hebt voor klusjes, als oppas of als kapper, is de kans klein dat je verder gaat zoeken. Dit geldt uiteraard alleen als je een positieve indruk hebt achter gelaten. Maar daar ga ik voor het gemak even van uit 😉

Maar hoe zorg je er nu voor dat je klanten je niet vergeten? Stel dat iemand ooit een portret door jou heeft laten schilderen. Het hangt nog steeds in huis en diegene is er superblij mee en kijkt er dagelijks met plezier naar. En dan wil deze persoon een portret van de kleinkinderen cadeau doen aan diens ouders.

Hij denkt meteen aan het portret dat jij eerder schilderde. Loopt ernaar toe om te kijken hoe je ook alweer heette. Maar… De handtekening is volkomen onleesbaar! Jouw klant wacht een paar dagen of je naam hem nog te binnen wil schieten. Doet een vruchteloos googlerondje. Maar helaas… En uiteindelijk gaat de opdracht naar iemand anders.

Wat nu als je je naam net iets duidelijker had geschreven? Of beter nog: je kunt stickers laten drukken. Die kun je niet alleen op je werken plakken, maar ook op je verpakkingen en op de materialen die je meeneemt naar beurzen. Bij Stickerkoning bestel je ze eenvoudig. Voor mijn part plak je ze op de flessen van de wijn die je bij je vernissage schenkt. Zo lang mensen je naam maar onthouden.

Dit proces vergelijk ik ook wel met een ouderwetse kaartenbak. Als mensen jou of je werk net hebben leren kennen zit je als het ware voorin deze bak. Ze zullen snel aan je denken. Maar hoe langer er geen contact is, hoe verder naar achteren je schuift. Tot het punt dat ze je naam helemaal vergeten zijn.

Het is jouw taak als ondernemer om te zorgen dat je naam blijft hangen. Zodat mensen je weten te vinden als ze een opdracht voor je hebben. En als je dat kunt doen met zoiets eenvoudigs als een sticker, waarom niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.