Hoe je jouw instroom van klanten of opdrachten steady houdt

Vivienne is kunstenares en maakt sculpturen. In een coachingstraject werken we aan het vergroten van haar inkomen. Ik stel een aantal vragen, om haar wensen helder te krijgen. Zo bepalen we samen waaraan we de komende tijd willen werken.

“Ik begrijp dat je niet tevreden bent over je verdiensten. Maar je geeft ook aan dat je het soms erg druk hebt. Is het dan zo dat je opdrachtgevers slecht betalen?” Vivienne denkt even na en neemt een slokje van haar thee.

“Dat valt op zich wel mee. Natuurlijk kan het altijd beter. Maar op zich ben ik tevreden met wat ik per opdracht krijg. Ik heb inmiddels een naam opgebouwd en ga alleen nog maar in zee met opdrachtgevers die bereid zijn te betalen wat ik vraag.

Het is meer dat ik in sommige maanden drie opdrachten tegelijk heb lopen. Als er dan nog een verzoek komt, moet ik dat afwijzen. Terwijl de kans groot is dat ik de maanden erna nog helemaal niets heb staan. Maar uitstel is dan geen optie. Eigenlijk is die onzekerheid wat mij het meeste dwars zit. Dat je soms maanden geen opdrachten hebt, en dus geen inkomen”.

Ik vraag door over hoe Vivienne aan haar opdrachten komt. Ze vertelt over haar netwerkactiviteiten. Hoe ze zich presenteert op sociale media. Vakbladen die wel eens aandacht aan haar werk besteden.

“Zodra ik weer een rustige periode heb, begin ik direct met posten en mezelf zichtbaar maken. Ik verstuur dan ook weer een nieuwsbrief. Al gebeurt het dat mensen niet meer weten wie ik ook alweer ben en zich dan uitschrijven. Vaak leveren die inspanningen uiteindelijk wel iets op. Maar zelden meteen”.

Het is een patroon dat ik veel zie bij ondernemers. Zo lang er werk is, is marketing geen prioriteit. Als de agenda leger raakt, komen ze ineens in actie. Om vervolgens in paniek te raken als er niet acuut nieuw werk binnen komt. Of ze moeten eigenlijk weer van voor af aan beginnen met zichzelf onder de aandacht brengen. Omdat ze bij hun netwerk niet meer zo scherp op het netvlies staan.

De marketing van je bedrijf kun je het beste vergelijken met een waterrad. Als je dat vanuit stilstand in beweging probeert te krijgen, kost dat veel kracht. Maar als het rad eenmaal draait, is een klein duwtje voldoende om de vaart erin te houden.

Het is daarom belangrijk om regelmatig te communiceren met jouw achterban. Liefst op vaste momenten. Dan zul je zien dat de opdrachten vaker en vooral regelmatiger binnen komen.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.