Over paarse koeien, de wow-factor en USP’s

Als ondernemer is er een vraag die je jezelf regelmatig moet stellen. En dat is wat jou uniek maakt in de beleving van jouw kopers of opdrachtgevers. Veel bekende marketing-schrijvers danken hun faam aan boeken waarin ze het hierover hebben. Seth Godin schreef de bestseller purple cow, waarin hij uitlegt dat je als ondernemer jezelf moet onderscheiden van je concurrentie.

Andere termen die voorbij komen zijn bijvoorbeeld Unique Selling Point of de WOW-factor. En stiekem bedoelen ze min of meer hetzelfde. Je wilt geïnteresseerden ervan overtuigen dat ze met jou in zee moeten gaan. En niet met iemand anders die ongeveer hetzelfde doet.

Dat kan op veel manieren. En de ene is niet per se beter of slechter dan de andere. Het hangt er vooral af wat voor soort bedrijf je ambieert. Maar het is belangrijk om je het volgende te realiseren: hoe minder onderscheidend jouw aanbod is, hoe meer klanten selecteren op prijs.

Ga maar na: als jij boodschappen doet, maak je voortdurend keuzes. Als je geen verschil proeft of ervaart tussen de dure pindakaas en de goedkopere, verdwijnt de laatste in je mandje. Maar als je de dure veel lekkerder vind, maak je een andere keuze. Of als de dure biologisch is. Of als je spaarpunten krijgt voor een knuffel en je kind zeurt je gek.

Pas als je een goede reden hebt om meer te betalen dan noodzakelijk (smaak, gemak, duurzaamheid enzovoorts), zul je dat ook doen. Anders is prijs toch echt doorslaggevend.

Voor jouw klanten werkt het precies zo. Ze zijn bereid meer te betalen. Maar meestal niet alleen omdat ze jou zo tof vinden. Je zult ze dus moeten overtuigen. Verleiden zelfs.

Dat kan met de kwaliteit of stijl van je werk. Voor veel kunstenaars en artiesten geldt dat wat ze doen sowieso uniek is. Dat is mooi meegenomen. Maar het kan ook met iets anders. Bijvoorbeeld omdat jij het je klant makkelijker maakt. Je ontwerpt bijvoorbeeld niet alleen de flyers. Je regelt ook het drukwerk ervan en de verspreiding.

Of je biedt meer service dan je concurrenten. Jouw muzieklessen zijn bij je leerlingen thuis, zodat hun ouders niet de deur uit hoeven. Ik noem maar wat, hoor. Uiteindelijk bepaal jij waarmee je je kunt onderscheiden.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.