Moet je als ondernemer kerstcadeautjes sturen aan je klanten of niet?

Veel van mijn artikelen gaan over het opbouwen van een band met jouw opdrachtgevers. Het is iets waar ik zelf tijd in investeer. En ik kan het ook waarderen als anderen die moeite doen. Dat kan op veel manieren. In principe is het versturen van een nieuwsbrief of het posten op sociale media al een manier om bij (mogelijke) kopers in beeld te blijven.

Naast deze manieren waarbij je in één klap veel mensen bereikt, is het attent om ook af en toe op een meer persoonlijke manier contact te onderhouden. Bijvoorbeeld door iemand mee te vragen naar een bijeenkomst waar je heen gaat, door je klant te attenderen op een artikel dat mogelijk interessant is of door simpelweg een belletje of mailtje om te informeren hoe het gaat.

Veel van zulke kleine gebaren zijn er bij mij inmiddels wel een beetje ingesleten. Ik breng mensen met elkaar in contact als ik denk dat ze daar beiden iets aan hebben. Of ik reageer op een bericht op sociale media. Ik denk daar weinig bij na.

Wat ik eigenlijk niet doe, is het versturen van kaarten of attenties met de feestdagen. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik heb zelf niet zoveel met de feestdagen en daarom zit het niet zo in mijn systeem. Ik kan soms oprecht een beetje verbaasd zijn als ik een kaart in mijn brievenbus aan tref.

Toch ken ik genoeg ondernemers die hier veel werk van maken. Ze versturen palletwagens vol doosjes met lekkers. Met mooie linten eromheen of dichtgeplakt met verpakkingstape. Of ze ontwerpen zelf een prachtige kaart waarin ze voor al hun klanten een persoonlijke boodschap schrijven.

Het is een leuke en attente manier om te zorgen dat jouw opdrachtgever je niet vergeet. Zeker als je een attentie of een kaart verstuurt die een link heeft met jouw werk (bijvoorbeeld een kaart met je eigen illustratie erop of een kerstboodschap met een link naar een door jou ingespeeld muziekstuk erin), is het bovendien een leuk visitekaartje.

In dit geval geldt dat originaliteit loont. Als jouw nieuwjaarsgroet opvallend is, zal je nog beter bij je klant onder de aandacht blijven. En misschien laat zij hem zelfs wel aan een collega zien. Dan bereik je er wellicht nog een nieuwe koper mee.

De belangrijkste boodschap die ik je mee wil geven, is om vooral te doen wat bij jou en jouw bedrijf past. Misschien heb je (net als ik) niet zoveel met kerst. Maar nodig je jouw dierbaarste klanten uit voor een nieuwjaarsborrel. Of stuur je ze in de zomer of met jouw verjaardag iets leuks. Dat maakt waarschijnlijk nog meer indruk ook, omdat je op dat moment de enige bent 😉

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.