Welk verdienmodel past het best bij jouw bedrijf?

Als ondernemer werk je waarschijnlijk de meeste uren IN je bedrijf. Maar het is belangrijk om ook af en toe AAN je bedrijf te werken. Daarmee bedoel ik dat je de tijd neemt om na te denken over de strategische keuzes die je als ondernemer te maken hebt: bijvoorbeeld over je marketing, je aanbod en je verdienmodel.

Verdienmodel is een fancy woord voor de manier waarop je je geld verdient met wat je doet. Daarin kun je allerlei keuzes maken. Ik zet de meest voorkomende voor kunstenaars en artiesten hieronder voor je op een rij:

 

  1. Uurtje factuurtje

Voor jou als ondernemer is werken op basis van een uurtarief het meest safe. Je weet dan immers dat je betaald wordt voor de tijd die je ergens in steekt. Voor je opdrachtgever is het vaak lastiger: die zal waarschijnlijk wel afspraken willen maken over de hoeveelheid uren die maximaal aan een opdracht besteedt worden.

Een nadeel van factureren op uurbasis is dat opdrachtgevers snel gaan vergelijken. Dat geeft het risico dat ze in zee gaan met iemand met een net iets lager tarief. Tenzij ze echt blij zijn met jou en wat je doet.

Voorbeelden van werken op basis van een uurtarief zijn het werken als grafisch vormgever of het geven van gastlessen aan een kunstvakopleiding.

 

  1. Werken op projectbasis

Bij werken op projectbasis spreek je vooraf een eindresultaat af, en wat je klant daarvoor gaat betalen. Dat werkt prima als jij vooraf een goede inschatting kunt maken van de tijd die jij kwijt bent. Maar het risico bestaat dat je opdrachtgever gedurende het traject extra’s wil voor dezelfde prijs.

Als jij veel ervaring hebt met het soort project, kan het juist erg lucratief zijn. Waarschijnlijk ben jij er minder tijd mee kwijt als iemand voor wie het werk relatief nieuw is. En dat terwijl je honorarium hetzelfde blijft.

Een muzikant krijgt voor een optreden over het algemeen een vaste prijs, net als bijvoorbeeld een schrijver die een theatertekst in opdracht maakt.

 

  1. Verkoop van producten

Als jij (tastbare of online) producten maakt, vraag je daar meestal een vaste prijs voor. Afhankelijk van wat je maakt, kun je hetzelfde artikel één keer verkopen (zoals een schilderij) of meerdere keren (zoals een boek). Het laatste is bijzonder interessant omdat je aan dezelfde hoeveelheid werk min of meer onbeperkt kunt verdienen.

Een aandachtspunt van dit verdienmodel, is dat je voor lager geprijsde producten (denk aan kunstkaarten, boeken, CD’s of online workshops) veel kopers nodig hebt om er een goede omzet uit te kunnen halen.

 

  1. Auteursrechten

Het zal lastig zijn hier een volwaardig inkomen uit te vergaren, maar het kan wel een mooie bijdrage leveren aan je totaalomzet. De uitbetaling van inkomsten via rechten geschiedt via organisaties als BUMA, LIRA en Pictoright.

Veel creatieve ondernemers combineren in hun onderneming verschillende verdienmodellen. Hoe ziet jouw verdienmodel eruit?

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.