Als ondernemer heb je veel vrijheid om je werkzaamheden te combineren met bijvoorbeeld een gezin, hobby’s en sociale activiteiten. Aan de andere kant maakt dat ook dat je soms gewoon doorwerkt terwijl andere life events veel aandacht vragen. Ik merkte dat met mijn verhuizing. Toen heb ik weliswaar iets minder gewerkt, maar door handig te plannen kon ik nog aardig wat uren maken.
In de praktijk betekende dat dat ik bijvoorbeeld in de ochtend aan het schilderen was, om vervolgens terwijl de verf droogde een artikel te schrijven of een online afspraak te plannen. Dan kon ik ‘s middags wat plamuren (gaat toch het best met daglicht) en daarna nog even langs de bouwmarkt te rennen. In de avonduren werkte ik mijn mailtjes en administratie weg.
Het was een intensieve periode. Maar ik vond het ook heel fijn om de ruimte te hebben dit op mijn manier te doen. De afweging die ik daarbij steeds probeerde te maken was: is mijn tijd meer of minder waard als die van een vakman? Als ondernemer is zelf klussen namelijk alleen rendabel als je in die klusuren NIET meer had verdiend met je bedrijf.
Voor mij betekende dit dat ik eenvoudige maar tijdrovende klussen zoals behang verwijderen, het glad maken van muren en schilderen zelf heb gedaan. Een vakman hiervoor inschakelen zou me flink wat gaan kosten. Meer dan ik in dezelfde uren (netto) verdien met mijn onderneming.
Een andere afweging maakte ik bij mijn keuken. Dit is een stuk complexer. Zeker omdat mijn keuken nogal klein is en ik dus advies wilde over een zo efficiënt mogelijke indeling. Zelf zou dit me waarschijnlijk enorm veel tijd hebben gekost. Daarom besloot ik een bedrijf in luxe keukens in te schakelen dat het volledige proces van mij over zou nemen, zodat ik me kon focussen op mijn bedrijf. Ik dacht aan een siematic keuken van Goergen keukens.
Ik koos ervoor om één afspraak te maken bij een bedrijf waarover ik positieve verhalen had gehoord. Natuurlijk, ik had misschien best wat kunnen besparen door bij tig keukenbedrijven een afspraak te maken en offertes te vergelijken. Maar in die uren zou ik ook zelf geld kunnen verdienen. En bovendien was mijn prioriteit vooral dat ik er zelf zo min mogelijk tijd en energie in hoefde te stoppen.
De week dat ze bezig waren, zorgde ik ervoor dat ik in de ochtend de deur open kon doen en dat er voldoende fris en koeken lagen. Vervolgens verhuisde ik met mijn laptop naar een koffietent in de buurt, of plande ik werkafspraken in. Daarnaast had ik iedere dag een ander eetadres voor mezelf geregeld (ik kon immers thuis niet koken).
Nu geniet ik van een mooie keuken, waarin ik graag uitgebreid aan de slag ben. En mijn klanten hebben waarschijnlijk niet eens gemerkt dat ik tijdelijk een stuk minder werkte. En zo hoort het ook.