Wanneer je juist NIET moet onderhandelen

Vorig jaar gaf ik een aantal gastlessen aan een kunstvakopleiding. Dat doe ik heel graag. Dus ik was blij dat ze me dit jaar weer vroegen. Ik realiseerde me wel dat het erg uitdagend zou worden qua planning. Er komt namelijk een erg drukke periode aan voor een tweetal commissies waarvan ik voorzitter ben.

Maar goed: toen ze aan gaven flexibel te zijn met de data, nam mijn enthousiasme het over. Totdat ik een voorstel kreeg voor de betaling. Er was minder voorbereidingstijd beschikbaar, omdat ik de lessen al eens gegeven had. Daarnaast gingen ze uit van bijna hetzelfde aantal uren. Maar wel verspreid over meer dagen. Enorm ongunstig voor mij, omdat ik daardoor veel meer reisuren zou hebben.

Ik merk dat opdrachtgevers niet stil staan bij dit soort randvoorwaarden. Terwijl ze voor mij als ondernemer enorm belangrijk zijn in mijn overweging. De verhouding tussen betaalde tijd (in dit geval het aantal lesuren) en onbetaalde tijd (reistijd, voorbereidingstijd etcetera) is belangrijk. Want als de hoeveelheid onbetaalde tijd verdubbelt, kan ik in die uren minder betaald werk aannemen.

De combinatie van de (te) lage betaling en het feit dat ik eigenlijk niet te springen zit om meer werk, maakte dat ik minder bereid was een compromis te sluiten. Ik kan deze opdracht missen, dus waarom akkoord gaan met ongunstige voorwaarden? Bovendien stoorde ik me eraan dat het uurtarief hetzelfde was gebleven. Terwijl het niemand kan zijn ontgaan dat alle kosten flink gestegen zijn.

Ik hield vast aan de prijs die ik genoemd had. Uiteindelijk is de opdracht daarom niet door gegaan. Beetje jammer, maar het is niet anders. En het feit dat ik hiermee ook mijn steentje bijdraag aan bewustwording en Fair Practice voelt goed.

Wel ben ik me ervan bewust dat ik in een andere situatie een andere keuze had gemaakt. Want als je in een financieel lastigere periode zit, wil (of moet) je elke klus aannemen. Gewoon, om de rekeningen te kunnen betalen. Dat is heel begrijpelijk.

We zien hier de belangrijkste regel van het onderhandelen in de praktijk. Namelijk: onderhandel alleen als je bereid bent om een opdracht niet te doen. Als jij weet dat je die klus niet kunt missen, sta je niet sterk. Dan is het aan de ander om de voorwaarden te bepalen. Pas als het voor jou oké is om “nee, dank je wel” te zeggen, kun je echt gaan staan voor wat je waard bent.

Heb jij wel eens “nee” gezegd tegen een opdracht? Ik lees het graag hieronder.

4 gedachten over “Wanneer je juist NIET moet onderhandelen

  1. Marjolein Vinkenoog - Geplaatst op

    Ik herken dit! Na een jaar investeren in mezelf als fotograaf met inmiddels een gloednieuwe portfolio (lees: gratis werk), waarvoor ik heel vaak op pad ben geweest, ben ik door een aantal van de gefotografeerden gevraagd voor een fotoklus. Ik heb hiervoor mijn uurtarief (met korting) gevraagd. Ik heb netjes uitgelegd waarom ik voor een specifieke soort foto’s mijn uurtarief vroeg en waarom ik geen cadeautjes meer weg gaf, maar het was niet meer gratis en daarom is de klus uiteindelijk niet door gegaan.
    Er zijn gelukkig wel andere, betaalde klussen voor in de plaats gekomen.

    1. Maaike - Geplaatst op

      Mooi dat je uiteindelijk wel je prijs hebt gevraagd, Marjolein! Soms past het gewoon niet meer met een bepaalde opdrachtgever. Dan ben je die blijkbaar ontgroeid. Goed om te lezen dat er andere opdrachten voor in de plaats zijn gekomen.

  2. Arnoud Kas - Geplaatst op

    Leuk blog weer Maaike. Al een tijdje geleden dat ik heb gereageerd. Ik heb 3 punten:
    1. Onderhandelen is inderdaad moeilijk als je een klus niet kunt missen. Dit laatste zou je de opdrachtgever in dat geval wel kunnen laten weten. Dan weet hij/zij ook dat hij niet sterk staat met zijn prijs t.o.v. jou voor een volgende keer, dat hij/zij van jouw diensten gebruik wil maken.
    Eigenlijk wil je als ondernemer uit deze situatie blijven. Zorg dus voor voldoende aanvragen of een buffer, zodat jij je faire prijs kunt vragen. Als iemand dit niet kan of wil betalen ben je gewoon geen duurzame partners.
    2. Iets anders over onderhandelen. Begin hier pas mee als het voor de klant heel duidelijk is welke toegevoegde waarde jij levert. Een goed intakegesprek / verkoopgesprek met een klant is daarom heel belangrijk. Een brochure, prachtige website of mooie e-mail met offerte kan hier nooit tegenop. Leer dus verkopen!!! Bij Maaike bijvoorbeeld 🙂
    3. Vind het jezelf waard. Je krijgt uiteindelijk nooit meer dan de prijs die jij jezelf waard vindt. Dit is een kwestie van een juiste mindset hebben. Ook dit is te leren of misschien wel beter gezegd, het is af te leren dat je (onbewust) minderwaardig over jezelf denkt.

    Succes weer Maaike met je blog

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.