Vijf verrassende manieren om met je klanten in contact te blijven

Mensen die wel eens een training bij mij hebben gevolgd weten dat ik vaak het belang benadruk van het onderhouden van relaties met je klanten. Veel mensen vergeten namelijk dat het altijd makkelijker is om een tevreden opdrachtgever nog eens terug te laten komen, dan om nieuwe klanten te werven. Dat is natuurlijk niet zo gek. Want juist je bestaande kopers weten wat jij te bieden hebt.

Er zijn genoeg manieren waarop je dit kunt doen. Een nieuwsbrief versturen bijvoorbeeld 😉 Of een gezellig kaartje met de kerst. Misschien organiseer je wel een jaarlijkse open dag. Maar het kan zijn dat je behoefte hebt aan iets originelers. Zodat je weer even helemaal in the picture bent bij jouw klanten. Het leuke is dat je daarin je creativiteit goed kunt gebruiken. Ik geef je een paar suggesties, waar je jouw persoonlijke draai aan kunt geven:

  1. Zet je opdrachtgever in de spotlight op jouw website of socials

    Als jouw klanten vooral ondernemers zijn, zullen zij (net als jij) altijd blij zijn met een beetje extra exposure. Dus een spontane aanbeveling is zeker welkom! Heb je bijvoorbeeld een logo ontworpen voor een kapsalon, dan wordt een leuk Facebook-bericht over die salon vast gewaardeerd.

  2. Vraag je klant mee naar een training of netwerkbijeenkomst

    Als je van plan bent om een evenement te bezoeken of naar een bijeenkomst of lezing te gaan, is het een goed idee om jezelf de vraag te stellen of dit misschien ook interessant is voor één van je klanten. Het geeft je de mogelijkheid om op een ontspannen, informele manier tijd met elkaar door te brengen. En zelfs als diegene niet kan, zal hij het erg attent vinden dat je hem mee vroeg.

  3. Stuur een spontaan en persoonlijk cadeautje

    Niks mis met een attentie rond de kerst, maar een spontaan cadeautje maakt meer indruk. Zeker als het iets is waarvan duidelijk is dat je het specifiek voor deze persoon hebt gemaakt of uitgezocht.

  4. Breng hem of haar in contact met een mogelijke nieuwe klant

    Jouw klanten of opdrachtgevers die zelf ook ondernemer zijn, zullen het enorm waarderen als je mogelijke nieuwe klanten naar hen doorverwijst. Het nodigt hen uit hetzelfde te doen.

  5. Betrek haar bij jouw bedrijf

    Misschien heb je een idee voor een nieuwe cursus, ben je bezig met een nieuw nummer of zit je te zwoegen op een tekst voor je website. Ik durf te wedden dat er onder je klanten vast mensen zijn die graag met je meedenken. Veel mensen voelen zich vereerd als hun mening wordt gevraagd. En jij krijgt waardevolle feedback van iemand die tot je doelgroep behoort.

Op welke manier blijf jij in contact met je opdrachtgevers? Door je tips te delen, help je anderen.

Ik lees je reactie graag!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.