Waarom een nieuwsbrief mijn favoriete marketing-tool is

In 2012 begon ik met het versturen van mijn Ezine. In het begin kostte het me moeite om iedere twee weken weer te bedenken waarover ik wilde schrijven. Maar inmiddels gaat dat eigenlijk vanzelf. Als ik met een coachee in gesprek ben, een reclame op TV zie of ergens iets lees denk ik vaak genoeg “daar wil ik een artikel over schrijven!”. Het is inmiddels zo’n vast onderdeel van mijn werk, dat mijn radar voor artikelen eigenlijk altijd aan staat.

In mijn trainingen vertel ik regelmatig over de voordelen van een nieuwsbrief, en de do’s en don’ts. Maar er zijn ook een aantal heel persoonlijke redenen waarom ik er zo dol op ben. Ik deel ze graag met jou!

  1. Continuïteit

Als ondernemer is het superbelangrijk om continue aandacht te besteden aan de relatie met (mogelijke) klanten. Daar zijn heel veel manieren voor. Social media, netwerken en koffiedates inplannen bijvoorbeeld. Het gevaar is dat zulke dingen er in drukkere periodes makkelijk bij inschieten. Je bent druk bezig met van alles, en ineens merk je dat je agenda over een paar weken best leeg is. En voor je het weet heb je een inhaalslag te maken om te zorgen dat je weer in beeld komt.

Doordat ik mijn Ezine iedere twee weken verstuur, dwing ik mezelf om regelmatig met mijn achterban in contact te staan. Het geeft structuur aan mijn marketing, en zorgt ervoor dat ik in beeld blijf.

  1. Verbinding – zelfs in Corona-tijd

Toen we ongeveer anderhalf jaar geleden in Lockdown gingen, realiseerde ik me pas echt wat de waarde is van digitaal contact. Ik schreef artikelen over de worstelingen die ik ervaarde, of die ik bij anderen zag. En ik kreeg de liefste en mooiste reacties van mensen die zich gesteund en gezien voelden. Het deed me meer dan ik kan zeggen.

We hebben nog wel eens de neiging om online contacten als “tweederangs” te zien. En hoewel ik heel graag onder de mensen ben, gewoon met elkaar in één ruimte dus, realiseerde ik me de afgelopen tijd pas hoe dankbaar ik ben voor de mogelijkheid om via mijn Ezine toch in contact te blijven.

  1. Expert-status

Toen ik in 2012 met mijn Ezine begon, merkte ik al heel snel dat mensen me anders gingen zien. Door kennis te delen en mezelf aan de wereld te laten zien werd ik plotseling een deskundige. Ik werd uitgenodigd als spreker en men wilde artikelen van mij publiceren op andere media.

  1. Jezelf zijn

In mijn Ezine heb ik de ruimte om mezelf te laten zien. Ik deel mijn kennis, maar schrijf soms ook over andere dingen. Zoals mijn zwemavonturen en mijn aversie tegen vuurwerk. Mijn persoonlijkheid sijpelt door, en dat zorgt ervoor dat de mensen die ik coach of die mijn workshops bezoeken goed bij mij passen. En dat werkt toch het fijnst.

  1. Creatieve vrijheid

Een nieuwsbrief kun je op heel veel manieren inzetten. De meeste mensen denken al snel aan tekst, en omdat ik nu eenmaal graag schrijf is dat ook de vorm die bij mij past. Maar tijdens mijn trainingen vertel ik altijd dat de ruimte om er je eigen vorm aan te geven oneindig is. Ik ken nieuwsbrieven in stripvorm, beeldcolumns, met filmpjes en met audio. Je kunt er dus je eigen creatieve uitlaatklep van maken. Zo heb je een podium voor jouw experimenten.

Ik lees je reactie graag!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.