Als ik je één ding mocht leren over ondernemen, dan was het dit…

Vorige week had ik de laatste onlinebijeenkomst van mijn mastermind-groep. Het is bijzonder om te zien hoeveel betrokkenheid bij elkaar en elkaars werk er ontstaan is in een jaar op regelmatige basis met elkaar spreken via een scherm. Hoeveel waardevolle tips en inzichten er zijn gedeeld. Hoe er meegeleefd is met tegenvallers en hoe successen zijn gevierd.

Gedurende het jaar veranderde de functie van de mastermind een beetje. Bij de start in September was Corona en alles wat daarmee samenhangt nog redelijk vers. We waren allemaal bezig om onze weg daarin te vinden, zo goed en zo kwaad als het kon. Toen in het najaar de tweede lockdown werd aangekondigd, overheerste verslagenheid. De bijeenkomsten hadden soms ook iets therapeutisch: een moment om met elkaar te kunnen delen.

Toen er gaandeweg meer kon en mocht, werd de sfeer optimistischer. Er werden weer plannen gemaakt voor de toekomst. Deelnemers vertelden euforisch over hun eerste exposities en optredens sinds maanden. En we constateerden dat we allemaal ook een beetje ZOOM-moe aan het worden waren.

In het jaar zijn er enorm veel verschillende vraagstukken met elkaar besproken. Soms waren die heel praktisch van aard, zoals bijvoorbeeld over het gebruik van Instagram of Facebook of de inrichting van je website. Of over het fotograferen van je werk, het bepalen van prijzen of het opzetten van een onlinecursus. Maar veel vragen gingen over manieren om je doelgroep te bereiken en het krijgen van opdrachten. Hoe zorg je ervoor dat jij als creatieve professional in contact komt met de juiste mensen?

Bij de discussies over het laatste onderwerp viel me op een gegeven moment op dat het in heel veel gevallen uiteindelijk neer komt op één ding: het aangaan van verbinding. Ik realiseerde me dat dat echt het allerbelangrijkste is dat ik de deelnemers aan mijn trainingen en coaching wil meegeven. Omdat ik ervan overtuigd ben dat dat hetgeen is dat ze echt verder gaat brengen.

Of het nu gaat om de manier waarop je je CV vormgeeft, welke berichten die je op Facebook plaatst, hoe je je gedraagt op een netwerkbijeenkomst of hoe je om gaat met een minder tevreden opdrachtgever: uiteindelijk draait het allemaal om de connectie die jij aangaat met de ander. Als mensen zich gehoord en gezien voelen en ook voelen dat ze jou mogen horen en zien, ontstaat er echt contact. Het zijn die mensen die keer op keer naar je optredens komen. Die je expo bezoeken en steeds een andere vriend of vriendin meevragen. Die al je berichten liken of delen op Facebook.

En weet je wat het mooie is? Als je je focus legt op verbinding met anderen, maakt dat je werk ook een stuk leuker. Want je mag gewoon jezelf zijn met alles wat je te bieden hebt. Wel zo relaxed 😉

Ik lees je reactie graag!

2 gedachten over “Als ik je één ding mocht leren over ondernemen, dan was het dit…

  1. Christien - Geplaatst op

    Herkenbaar! Het omgekeerde is er namelijk ook. Er zijn een aantal kunstenaars die ik een warm hart toe draag en van wie ik hun werk en ontwikkeling echt mooi vind, maar omdat zij geen verbinding met hun “volgers” maken, merk ik dat ik op een gegeven moment ga afhaken. De voorzetjes om verbinding te leggen zijn er genoeg, maar er wordt niet op gereageerd. Sowieso vind ik dat best lastig in de kunstenaarswereld: ik heb er aardig wat ontmoet die geen interesse voor de ander hebben. Ze kunnen heel goed eindeloos over hun eigen proces praten, maar maken geen verbinding met hun publiek/doelgroep. Hoe leuk is het dan, als je iemand ontmoet die wel oprecht is in belangstelling en die kunst ook op waarde schat, en mogelijk meteen in verbindingen denkt :).

Reacties plaatsen niet mogelijk.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.