Waarom je blind staren op je doelgroep je niet verder helpt

In de marketingtrainingen die ik heb gevolgd kwam het bepalen van je doelgroep altijd weer aan bod. Logisch, als je niet weet wie je wilt bereiken, is het ook lastig om te bepalen hoe je dat kunt doen.

Uiteindelijk leverde dat vaak resultaten op als “ik help hoogopgeleide vrouwen van boven de veertig uit de randstad”. Tja…

Ook in mijn eigen trainingen heb ik het er nogal eens over. Ik noem het vaak je ideale klant. De persoon waarmee of waarvoor jij het liefste wilt werken. Die helemaal blij wordt van jouw kunst of die iedere voorstelling waarin je speelt bezoekt.

Toch zit er ook een keerzijde aan: als je jouw ideale klant alleen maar definieert op basis van harde, meetbare criteria, mis je vaak de essentie. Tijdens een bijeenkomst van één van mijn adviescommissies enkele weken geleden werd daar een mooi voorbeeld van gegeven.

In zekere zin vallen Ozzy Osbourne en Prince Charles namelijk in precies dezelfde categorie. Ze zijn beiden wit, man, Brits en van dezelfde leeftijd. Beide hebben twee volwassen kinderen en wonen in een kasteel met hun vrouw. Puur statistisch gezien passen ze dus in hetzelfde hokje.

Maar ik denk dat het een uitdaging gaat worden om een festival of tentoonstelling te organiseren die beiden aanspreekt. Iedereen ziet dat deze twee heren op basis van andere, minder objectieve, eigenschappen totaal verschillend zijn.

Verlies daarom bij het nadenken over jouw doelgroep of ideale klant het totaalplaatje niet uit het oog. Je wilt de juiste mensen aanspreken. Daarbij gaat het meer om de toonzetting van je communicatie en wat je uitstraalt, dan om hokjes en lijstjes.

Jouw doelgroep bestaat uit mensen waarvoor jij een probleem kunt oplossen. Of een verlangen kunt invullen. De kracht van je marketing wordt bepaald door hoe goed je hen hiervan weet te overtuigen.

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.