5 ideeën voor social media posts die klanten opleveren

Bijna elke creatieve ondernemer is tegenwoordig actief op Social Media. Het is een prima manier om jezelf te laten zien aan mogelijke klanten of kopers. Maar het kan best een uitdaging zijn om regelmatig met verrassende berichten te komen.

Je kunt natuurlijk berichten plaatsen over je volgende expositie of optreden. Maar als je alleen maar dit soort berichten plaatst, is de kans niet zo groot dat Social Media je kopers of opdrachten opleveren.

Maar wat voor soort berichten zijn dan wel zinvol? Om je op weg te helpen, geef ik je een aantal ideeën.

  1. Posts waarin je een “kijkje in de keuken” geeft

Voor jezelf heeft je werk geen geheimen. Maar voor mogelijke klanten is het enorm interessant om te zien hoe dat schilderij of theaterstuk tot stand komt. Hoe begin je? Welke keuzes maak je? Wanneer weet je dat het klaar is? Door geïnteresseerden mee te nemen in dit proces, gaat jouw werk meer leven. En dat komt de verkoop ten goede.

  1. Posts waarmee je jouw expert-status vergroot

Je kunt Social Media heel goed inzetten om te laten zien dat je een deskundige bent op jouw vakgebied. Door waardevolle berichten van anderen te delen, profileer je jezelf als iemand die op de hoogte is van wat er speelt. En het kost ook niet veel tijd. Een tip: deel niet zomaar een bericht, maar voeg er altijd een paar eigen regels aan toe waarin je uitlegt waarom dit interessant is voor jouw volgers.

  1. Beschrijf een afgeronde opdracht

Het is voor mensen best een stap om iemand een opdracht te geven. Ze weten vooraf vaak niet zo goed wat ze kunnen verwachten. Hoe verloopt het contact? Hebben ze nog inspraak in het eindresultaat? En zo ja: op welk moment?

Door een post te plaatsen waarin je vertelt over jouw opdrachtgever, de vraag waarmee hij bij jou kwam en het proces wat daarna kwam, geef je geïnteresseerden vertrouwen. En het is natuurlijk helemaal mooi als je er een korte quote bijzet van je opdrachtgever waarin hij zelf vertelt waarom hij blij is met het resultaat.

  1. Posts die je persoonlijkheid laten zien

Op Social Media lopen werk en privé door elkaar heen. Zelfs als je een apart zakelijk account hebt, zullen er mensen zijn die toch ook graag vrienden met je willen worden via je persoonlijke profiel. En dat is prima.

Want mensen kopen het liefst van mensen die ze leuk vinden. Door (ook op een zakelijk account) regelmatig wat van jezelf te laten zien, werk je aan je gun-factor. Het geeft belangstellenden het gevoel dat ze je kennen. En daardoor zullen ze je beter onthouden en sneller benaderen voor opdrachten.

  1. Posts waarin je waarde geeft

De kracht van Social Media zit hem vooral in het gemak waarmee dingen gedeeld kunnen worden. Daardoor bereik je met jouw berichten niet alleen je eigen netwerk, maar ook mensen daarbuiten. En daar zitten wellicht nieuwe klanten tussen.

Maar hoe zorg je dat mensen jouw berichten gaan delen? Heel simpel: waarde geven. Tips. Inzichten. Interessante nieuwtjes. Jouw volgers delen ze graag met hun netwerk.

 

Wat voor soort berichten lees jij graag op Social Media? Ik ben benieuwd!

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.