Vijf manieren om je naamsbekendheid (en DUS je verkoop!) te boosten

Inmiddels ben ik al ruim 6 jaar werkzaam als coach en trainer voor kunstenaars en creatieven. In die 6 jaar is mijn naamsbekendheid enorm toegenomen. Ik wordt regelmatig gevraagd voor lezingen, trainingen en interviews. Bijna altijd gebeurt dat omdat iemand mijn naam genoemd heeft.

Ook krijg ik regelmatig van mensen uit mijn netwerk te horen dat ze het gevoel hebben dat ze mij overal tegen komen. Ze lezen een artikel van mij in een vakblad, zien mijn naam op het programma van een conferentie en vervolgens deelt een bekende een bericht van mij op Facebook.

Maar natuurlijk gaat dat niet vanzelf. Een groot deel van mijn tijd besteed ik aan activiteiten die mijn naamsbekendheid vergroten. Ik zorg er actief voor dat ik “in the picture” kom. Niet omdat ik dat nou zo leuk vind, maar omdat ik het zie als een essentieel onderdeel van mijn marketing.

Ook als kunstenaar of creatieve ondernemer zou je een significant deel van je werktijd moeten reserveren voor dit soort activiteiten. Maar wat zijn nou de beste manieren om die naamsbekendheid te boosten? Ik deel mijn beste tips met je:

  1. Wees actief op Social Media

Nee, je hoeft echt niet alles wat je doet te delen. En je hoeft ook zeker niet op elk kanaal actief te zijn. Maar het is absoluut lonend om regelmatig wat te posten. Bijna iedere creatieve ondernemer die ik spreek heeft wel voorbeelden van verkopen of opdrachten die hij kreeg via Social Media.

Maar hoe zorg je er nu voor dat je berichten helpen bij het vergroten van je naamsbekendheid? Hiervoor is het noodzakelijk dat je berichten gedeeld worden. Zo leveren ze nieuwe contacten op.

Onderzoek wijst uit dat als je in je bericht vraagt of mensen het willen delen, de kans maar liefst 4x zo groot is dat het ook daadwerkelijk gebeurt. Ook zou je bijvoorbeeld een share-and-win actie op kunnen zetten om je bereik te vergroten.

  1. Ga samenwerkingen aan

Het kan heel lonend zijn om na te gaan of jij mensen of organisaties kent die contacten hebben die voor jou waardevol zijn. En omgekeerd is jouw netwerk wellicht ook interessant voor die ander. Door een samenwerking aan te gaan vergroot je beiden je netwerk. En vaak is het nog heel leuk en inspirerend ook.

Er zijn heel veel manieren te bedenken om een win-win situatie te creëren door samenwerking. Een groepsexpositie, duo concert, het uitwisselen van blogs, het delen van elkaars berichten op social media, om maar een paar opties te noemen.

Het meest interessant zijn samenwerkingen met mensen die dezelfde doelgroep hebben als jij, maar niet precies hetzelfde doen of maken.

  1. Genereer Free Publicity

Artikelen in kranten of tijdschriften worden veel beter gelezen dan advertenties. En de redacties van dergelijke media hebben altijd belangstelling voor interessante content. Als jij die kunt bieden, maak je hen blij EN creëer je een mooi podium voor jezelf. Belangrijk is dat jouw berichten niet te veel overkomen als “reclame”, maar vooral leuk, interessant of informatief zijn om te lezen.

Beperk jezelf ook niet tot kranten en tijdschriften alleen. Ook de lokale huis aan huis bladen, blogs, websites, digitale nieuwsbrieven, radio- en TV programma’s kunnen beslist interessant zijn.

  1. Sta open voor contacten, stap erop af!

Veel van mijn leukste samenwerkingen heb ik opgedaan zonder dat ik vooraf wist wat het me ging opleveren. Soms kom ik iets tegen (een project, een persoon, een initiatief) waarvan ik vooraf nog geen idee heb wat het me op kan leveren, maar waar ik wel nieuwsgierig naar ben.

Ik probeer dan een afspraak te maken gewoon met als doel elkaar te leren kennen. Als het klikt, ontstaan de ideeën om samen iets te gaan doen vaak vanzelf.

  1. Doe mee aan wedstrijden (maar wees wel selectief!)

Er zijn in Nederland en België talloze wedstrijden waaraan je als kunstenaar of creatief kunt meedoen. Als je wint (of hoog eindigt) geeft dit je bekendheid een enorme boost, omdat er altijd veel aandacht is voor de winnaars. Ook levert het vaak goede contacten op.

Ik heb wel 1 kanttekening: er zijn ook “wedstrijden” waar een kunstenaar gevraagd wordt een werk / ontwerp te maken dat dan gratis (of ver onder de reguliere prijs) gebruikt gaat worden als hij wint. Wees dus wel selectief en verdiep je vooraf goed in de voorwaarden.

Heb jij nog goede tips voor het vergroten van je naamsbekendheid? Ze zijn hier welkom!

2 gedachten over “Vijf manieren om je naamsbekendheid (en DUS je verkoop!) te boosten

  1. Dirk - Geplaatst op

    Dankjewel Maaike, nuttig om weer eens een aantal tips op een rijtje te zien. N.a.v. 5 nog wel een waarschuwing.
    Er zijn naast wedstrijden regelmatig exposities waarvoor je moet betalen om mee te kunnen doen. En dan moet je ook nog een percentage betalen over eventuele verkoop. Op zich vind ik dat laatste niet zo erg, een galerie vraagt tenslotte ook een percentage. Maar soms moet je zelfs al betalen om geballoteerd te worden.
    Ik raad iedereen aan om in zo’n geval eerst heel goed na te gaan of die expositie wel de doelgroep voor jouw werk aantrekt. Is dat namelijk niet het geval, dan zal je werk, hoe goed op zich ook, niet door de ballotage komen vanwege de geringe kans op verkoop en dus op extra inkomsten voor de organisatie. Ik ben me bewust dat dit achterdochtig overkomt, maar ik heb collega’s ontmoet die bij top-galeries in portefeuille zijn en toch voor bepaalde exposities werden uitgesloten. Na betaalde ballotage, natuurlijk; dat dan weer wel.

    Reageren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.