Wat als je door de social media-bomen het bos niet meer ziet

Eén van de uitdagendste dingen aan mijn werkveld vind ik dat het continue in verandering is. Zeker op het gebied van online marketing en social media gaan de ontwikkelingen razendsnel. Iets dat een paar jaar geleden nog helemaal hot was, kan nu alweer compleet achterhaald zijn. Denk bijvoorbeeld aan Hyves of MySpace.

Soms is het overweldigend. Hoe weet je nu welk platform de moeite waard is om in te investeren? Want het kost allemaal tijd en energie. En je wilt natuurlijk ook voldoende aandacht besteden aan het maken van je werk. Je bent tenslotte geen kunstenaar of creatieve ondernemer geworden om de hele dag op Instagram door te brengen.

Zelf geloof ik niet zo in het blindelings mee rennen met elke nieuwe hype. De kans is groot dat je uiteindelijk veel tijd blijkt te hebben gestoken in iets dat nauwelijks wat oplevert. Veel initiatieven die met veel bombarie gelanceerd zijn (iemand ooit gehoord van Ello of Periscope?) blijken het uiteindelijk toch niet te redden. Bovendien is het effectiever om een beperkt aantal kanalen goed te gebruiken, dan om op tig platforms een profiel te hebben waarop je eigenlijk amper actief bent.

Ik kies ervoor om de ontwikkelingen weliswaar in de gaten te houden, maar er niet direct vol voor te gaan. Ik lees erover en vraag anderen naar hun ervaringen, maar zelf een profiel aanmaken doe ik meestal pas vrij laat. Als ik het dan doe, ga ik er ook voor zitten en zorg ik ervoor dat het aansluit bij mijn andere uitingen. En dat ik ook echt wat van mezelf laat zien.

Laten we eerlijk zijn: de meeste sociale media worden pas echt interessant als er ook veel mensen gebruik van maken. Het is misschien leuk om 1 van de eersten te zijn die met iets nieuws aan de slag gaat. Lekker de trendsetter uithangen… Maar is het ook zinvol? Ik denk van niet.

Je kunt het vergelijken met een nieuw model auto of telefoon. De eerste exemplaren hebben vaak nogal wat gebreken. Dat is logisch, want die komen pas boven water als mensen ze in gebruik gaan nemen.

De eerste periode na lancering is de tijd dat de kinderziektes eruit gehaald moeten worden. En soms blijkt een model toch niet aan te slaan en verdwijnt het al snel weer. Zo blijven uiteindelijk de dingen over die echt waarde toevoegen.

Voel je dus niet gepusht om steeds maar weer op de nieuwste trend in te zetten. Kijk het gewoon even rustig aan. Haal adem (sowieso altijd een goed idee!). En wie weet blijkt dan dat je jezelf daarmee een hoop werk hebt bespaard.

Wil je nu toch weten welke trends op online marketinggebied ECHT de moeite waard zijn om mee aan de slag te gaan? Dan heb ik goed nieuws voor jou. In mijn volgende E-zine schrijf ik er een artikel over. Ontvang je deze nog niet? Hier kun je je inschrijven. Je ontvangt dan gelijk mijn gratis e-book. Graag tot dan!

Haak jij altijd snel aan op nieuwe ontwikkelingen of kijk je het liever even aan? Je reactie is welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.