De 3 belangrijkste marketingtrends voor creatieve ondernemers

In het artikel mijn vorige E-zine vertelde ik waarom het niet per se handig is om direct mee te doen met iedere nieuwe trend. Maar er zijn natuurlijk best ontwikkelingen die wel interessant zijn. Ook voor jou als creatieve ondernemer.

Graag deel ik de 3 trends met je die volgens mij het meest waardevol kunnen zijn voor jou als creatieve ondernemer.

  1. Marketing wordt steeds persoonlijker

Het wordt steeds belangrijker om het verhaal achter je bedrijf te vertellen. We zien dit gebeuren bij grote bedrijven zoals bijvoorbeeld Tony Chocolonely.

Juist als creatieve ondernemer heb je een verhaal te vertellen. Niemand doet of maakt hetzelfde als jij. Door anderen mee te nemen in jouw proces en je denkwereld, creëer je betrokkenheid. En dat zorgt vervolgens weer voor meer fans en dus meer verkoop.

Een voorbeeld van een kunstenaar die niet alleen zijn werk graag deelt, maar ook zijn gedachten en motivatie, is componist Merlijn Twaalfhoven.

  1. Video

Filmpjes vormden altijd al een goede manier om persoonlijker en uitvoeriger dingen te kunnen delen met jouw achterban. Sinds de komst van Facebook Live is het nog veel makkelijker geworden om op deze manier je gedachten te delen en mensen bij jouw werk te betrekken.

Het leuke is dat het ook allemaal niet meer zo gelikt hoeft te zijn. Waar filmpjes eerst nog wat steriel oogden omdat ze bestonden uit zorgvuldig aan elkaar gemonteerde fragmenten, is het nu veel losser. En dat maakt het menselijker en bovendien veel makkelijker om ermee te beginnen.

Met video kun je heel makkelijk jouw volgers een kijkje achter de schermen geven. Je kunt een paar tips delen voor het bespelen van een instrument, mensen mee laten kijken bij het inrichten van een expositie of laten zien hoe je te werk gaat bij het maken van een huisstijl.

Op deze manier hoef je niet te vertellen dat jij goed bent in wat je doet. Je laat het gewoon zien. En dat is veel overtuigender.

  1. Influencer marketing

Deze term is wellicht wat onbekend. Een influencer is iemand die een veel gelezen blog of vlog heeft, of veel volgers op sociale media. We zien dat deze influencers steeds vaker worden ingezet bij de promotie van producten of evenementen. Iemand met een veelgelezen lifestyle-blog vind het misschien wel heel tof om aandacht te besteden aan jouw ontwerpen. Daarmee bereik jij nieuwe mogelijke klanten, en de influencer heeft weer een mooi onderwerp voor een blog of vlog.

Ook voor jou kan het interessant zijn om te onderzoeken welke websites, blogs of vlogs er zijn die zouden kunnen schrijven over wat jij maakt. Het is een vorm van promotie die makkelijk en goedkoop te realiseren is, en veel effect heeft.

Welke ontwikkelingen op het gebied van marketing vind jij interessant voor jou als creatieve ondernemer? Je tips zijn welkom!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.