Waarom het makkelijker is om 10.000 euro te verdienen dan 1.000

Denk groot!!!

Het klinkt misschien als een holle kreet. Iets dat associaties oproept met hyperactieve goeroe’s die je met overdreven gebaren en opzwepende kreten proberen aan te sporen om toch maar vooral te DOEN, DOEN, DOEN!!!!

En hoewel ik (als geboren Rotterdammer) ook een aanpakker ben, mis ik bij dat soort types vaak de praktische invulling. Ik kan niet zoveel met loze opmerkingen als “je moet er gewoon voor gaan” en “volg je droom”, als ik vervolgens geen idee heb wat ik nu concreet moet gaan doen.

Toch heb ik gemerkt dat groot denken wel degelijk heel waardevol kan zijn. Juist omdat het je helpt om tot oplossingen te komen die je anders nooit zou hebben bedacht.

Een voorbeeld: stel nu dat ik je vraag om een manier te bedenken om één nieuwe klant te vinden. De kans is groot dat je dan iets bedenkt dat je al eerder hebt toegepast. Iets waarmee je al eerder succesvol was.

Als je als beeldend kunstenaar een werk wilt verkopen, regel je misschien een expositie. Een muzikant regelt een optreden door een mailtje naar een festival te sturen en als grafisch ontwerper reageer je misschien op een oproep op een vakwebsite, of je bezoekt een netwerkborrel.

Grote kans dat het werkt, hoor. En dan heb je er een klant bij. Top natuurlijk! Maar je hebt geen geheel nieuwe manier ontdekt om aan klanten te komen. Want je doet iets wat je al veel vaker hebt gedaan.

Wat nu als ik je vraag om een manier te bedenken om honderd nieuwe klanten te vinden? Of duizend? Dan kom je waarschijnlijk (na flink nadenken) tot een heel andere uitkomst.

De beeldend kunstenaar die 100 werken wil verkopen richt zich niet langer op een enkele expositie, maar spant zich in voor een publicatie in een groot kunstblad of denkt na over werk uitbrengen in oplagen. De muzikant realiseert zich dat hij voor 100 optredens misschien wel een ander soort band zal moeten oprichten. Als vormgever denk je wellicht na over het oprichten van een collectief of adverteren op Facebook. En waarschijnlijk bedenk jij nog weer hele andere creatieve manieren voor je eigen situatie.

Het punt is: door groot te denken dwing je jezelf om buiten je vertrouwde (maar misschien inmiddels wel wat stoffige) kaders te denken. En dat kan nooit kwaad.

Ga jij mijn uitdaging aan? Hoe zou jij 100 nieuwe klanten kunnen krijgen? Laat het me weten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.