Deze gouden tip voor meer omzet wil jij niet missen

Pasgeleden kwam ik deze afbeelding tegen op Facebook. Logisch dat kunstenaars het frustrerend vinden dat zij zoveel moeite moeten doen om een fatsoenlijke prijs te krijgen voor hun werk, terwijl de doeken van al lang overleden collega’s voor miljoenen worden verkocht.

Buyartfromalivingartist

Maar verbazen doet het me niet. Er zit namelijk een zeer belangrijk marketingprincipe achter. En als jij dit snapt, kun je er je voordeel mee doen. Zodat je geld verdient dat je nog zelf kunt opmaken 😉

Werken van overleden kunstenaars zijn vaak zo kostbaar, omdat er geen nieuwe meer bij zullen komen. Dit maakt ze zeldzamer en dat drijft de prijs op. Natuurlijk spelen er veel meer zaken mee bij het bepalen van prijzen, maar schaarste is beslist een factor van betekenis.

Er zijn veel verschillende manieren om schaarste in te zetten voor jouw onderneming. Sommige ervan pas je misschien al wel automatisch toe. Als jij lessen of een workshop geeft heb je meestal maar een beperkt aantal plaatsen. Omdat je agenda of de ruimte beperkt is. Of omdat je iedereen genoeg aandacht wilt geven.

Als jij nu op je Facebook-pagina een bericht plaatst waarin je zegt dat er nog maar 3 plaatsen voor jouw workshop zijn, zet je daarmee schaarste in als middel om mensen te verleiden zich snel aan te melden. Vol is immers vol.

Maar ook in andere situaties kun je dit herkennen. Een uniek kunstwerk is eigenlijk altijd schaars. Er is er immers maar één van. Een voorstelling is meestal maar gedurende een beperkte periode te zien.

Dit zijn allemaal voorbeelden van situaties waarin de schaarste van nature al ontstaat. Je doet er eigenlijk niets extra’s voor, behalve duidelijk laten weten dat er sprake is van schaarste.

Bij sommige producten of diensten is het aanbod vrijwel onbeperkt. Mijn online programma’s bijvoorbeeld. Maar ook voor boeken, CD’s of ansichtkaarten geldt dit. Je kunt ze immers steeds opnieuw bijdrukken. Maar ook in deze gevallen kun je gebruik maken van schaarste. Je moet die alleen dan wel zelf creëren.

Dat kun je doen door gedurende een korte periode een korting aan te bieden. Of iets extra’s erbij te geven. Zo stimuleer je geïnteresseerden om op dat moment tot een aankoop over te gaan.

Een andere strategie is, om bewust maar een beperkt aantal van een product of dienst te verkopen. Als mensen weten dat het om een gelimiteerde oplage gaat, zullen ze sneller tot aankoop over gaan.

Ook de plaatsen voor mijn inspiratie-event op 18 September zijn schaars. Wil jij erbij zijn? Wacht dan niet te lang met aanmelden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Maaike van Steenis

Ontvang nu het gratis e-book

10 dingen die je vandaag nog kunt doen om je inkomsten te vergroten!

Als bonus ontvang je bovendien gratis waardevolle tips en inzichten die jou helpen een succesvol bedrijf te creëren. Je kunt je hiervoor altijd weer afmelden en je gegevens worden nooit aan derden verstrekt.